Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp en student/3D-modellerare, snälla!

Produkter
(logga in för att koppla)

Spiderspu

Ny medlem
Halloj jag skulle vilja ha lite expert hjälp då jag inte kan överdrivet mycket om kameror och har inte för stort kapital som en fattig student....

Igallafall jag skulle behöva en digital kamera/systemkamera för att fotografera bilder att använda som texturer till minna 3Dmodeller och kanske mixa lite i photoshop. Den bör helst ha så bra kvalite för pengarna(mest för närbilder) som möjligt och gå för runt 1,8k-3,2k kronor.

Tack så mycket i förhand^^.

har funderar på dessa
 
Halloj jag skulle vilja ha lite expert hjälp då jag inte kan överdrivet mycket om kameror och har inte för stort kapital som en fattig student....

Igallafall jag skulle behöva en digital kamera/systemkamera för att fotografera bilder att använda som texturer till minna 3Dmodeller och kanske mixa lite i photoshop. Den bör helst ha så bra kvalite för pengarna(mest för närbilder) som möjligt och gå för runt 1,8k-3,2k kronor.

Tack så mycket i förhand^^.

har funderar på dessa

Det låter som om du kan köpa i princip vilken kamera som helst. Jag kanske har fel bild av vad texturer är men det behövs knappast något monster till kamera. En begagnad kompaktkamera duger emst trolig helt utmärkt.
 
När jag valde en av mina första kameror så var jag inne på cyberphoto.se och kollade deras utbud på kamera och till de flesta kameror som dom har så har dom testbilder av just den kamera som du kollar på och kan då se vad du får

Test bilderna är tagna på deras baksida och är i de flesta fall tagna på samma objekt så man kan lätt se skillnader mellan deras olika modeller.
 
Tack så mycket i förhand^^.

Förlåt en kort (dum) fråga som inte hör till ämnet. Då och då ser jag olika tecken som jag bara finner på sidor på nätet. Ibland förstår jag, ibland inte.

Alltså: ^^ Vad betyder det i sammanhanget? Har också sett –nn– (bindestreck som citattecken?), och även andra (för mig) ovana tecken. Finns det någon lista på sånt, så man inte behöver undra?
 
Förlåt en kort (dum) fråga som inte hör till ämnet. Då och då ser jag olika tecken som jag bara finner på sidor på nätet. Ibland förstår jag, ibland inte.

Alltså: ^^ Vad betyder det i sammanhanget? Har också sett –nn– (bindestreck som citattecken?), och även andra (för mig) ovana tecken. Finns det någon lista på sånt, så man inte behöver undra?

En snabb sökning på google gav mig denna sidan:
http://www.astro.umd.edu/~marshall/smileys.html

Där hittar du många. ;)
 
Tack så mycket Zyxx!

HåGe förlåt har missbrukat smilys på sistånde... den var igentligen inte nödvändig "^^"=jag blir glad för hjälpen :). Anledningen är nog att det ser så himmla kallt ut utan smilys.

Herregud Harubla fanns en hel del skumma saker där jag alldrig sett.

Jag glömde kanske att nämna att inom texturer så tänkte jag lite på UVbilder(de man klär 3D modeller i) alltså vanliga bilder.(tillexempel ta bilder på en katt från sidan och framifrån) även använda bilder att ha som utgångspunkter då jag börjar bygga upp minna modeller.

Funderar på att skaffa denna http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A2100svart
 
Tack för listan.

^^ kan tydligen också också betyda: "lycklig" (Enl listan) eller "busig" (Wikipedia).

I respekt för mindre kunniga på sidan, och för att undvika att diskussioner blir förstörda (på detta sätt) av frågor likt min, har jag ett förslag. Med tanke på att listan jag fick är så omfångsrik, och betydelsen tydligen varierar från olika källor, skulle man efter respektive ”smiley” kunna ange avsedd betydelse på helt vanlig svenska.

I det aktuella fallet:
”Tack så mycket i (på) förhand ^^(jag blir glad för hjälpen).
Eller om det nu betyder ”lycklig/busig”.
 
Halloj jag skulle vilja ha lite expert hjälp då jag inte kan överdrivet mycket om kameror och har inte för stort kapital som en fattig student....

Igallafall jag skulle behöva en digital kamera/systemkamera för att fotografera bilder att använda som texturer till minna 3Dmodeller och kanske mixa lite i photoshop. Den bör helst ha så bra kvalite för pengarna(mest för närbilder) som möjligt och gå för runt 1,8k-3,2k kronor.

Tack så mycket i förhand^^.

har funderar på dessa

jag skulle satsa pa en kamera som klarar att att spara bilderna i raw-format. vet inte hur vanligt det ar bland kompaktkameror

anledningen ar att du da (mha dcraw) kan fa ut nastan helt linjara bilder, vilket ar trevligt om du ska gora texturer eller bygga HRD for image-based lighting. vanliga kameror nar dom gor sina jpegs lagger pa en massa kontrast och saturation som du antagligen inte vill ha inbakat i dina texturer utan ngt du vill kunna kontrollera i post efter att hela scenen renderats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.