Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp en nybliven FM2-ägare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Igelkott

Aktiv medlem
Halloj!

Jag sitter nu med en Nikon FM2. Och jag vet inte om den fungerar eller ej.

1# Slutaren agerar oberoende av slutartidsinställningen. Kan batterierna vara slut? Och hur snabb är slutaren utan batterier i så fall?

2# När jag "drar fram" (nu utan film) så snurrar inte matningsrullarna (vad kallar man dom?).
Man kan snurra en liten bit med fingrarna och därefter dra fram med spaken/armen och då fortsätter rullarna varvet runt.

Undrar om någon förstår..

Tacksam för alla svar i alla fall.

Magnus

Igelkott skrev:
Halloj!
1# Slutaren agerar oberoende av slutartidsinställningen. Kan batterierna vara slut? Och hur snabb är slutaren utan batterier i så fall?

Undrar om någon förstår..

Tacksam för alla svar i alla fall.

Magnus

Om jag inte är helt ute och cyklar så fungerar din FM2 UTAN batterier, dvs slutartiderna fungerar utan batterier på hela omfånget. Däremot så fungerar ju inte exponeringsmätaren utan batteri.

Så är det på min Nikon FM2n i alla fall.

Det däringa med rullarna låter ju inget bra...

Percis som anders säger ska det vara om jag inte missat något.

Min gamla Nikkormat är i princip samma kamera(om man får säga så när man pratar om den legendariska FM2an) och den beter sig precis likadant med batteri som utan, med undantaget ljusmätaren som går i dvala utan batteri

Ohoj!

Ajdå säger jag då. Då är det nog nåt annat fel på slutaren i så fall.. För nog skulle man se skillnad på en 4000:del och en 1:del.. väl.

Jag löste dock problemet med rullarna. Det fanns tydligen en tjofräs för multiexponering vid armen. =D Den satt hårt, men nu funkar åtminstone det.

Jag gissar på 1/250 och försöker.

Se och hör

Igelkott skrev:
Ohoj!
...
För nog skulle man se skillnad på en 4000:del och en 1:del.. väl.

Jag tror att det är lättare att höra.
Ställ in på 1 sek och tryck av.
Ställ därefter in på en tid snabbare än 1/125 och tryck av.
Du skall definitivt se och höra en skillnad.

Däremot är det lite svårt att se och höra skillnaden på 1/2000 och 1/4000, i alla fall för mig...

;-)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto