Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp en nybörjare !

Produkter
(logga in för att koppla)

dx5

Medlem
Hej!

Jag är nybörjare på fotografering, men det är en hobby som växt och växt. Nu har jag köpt en Konica Minolta Dynax 5d. Instruktionsboken förklarar inte hur man kan använda olika tekniker på kameran. Så min första fråga blir, Om jag har kameran på Auto, kan jag då påverka vitbalansen, tex genom att använda den förinsträllda vitbalansen, eller måste kameran stå på manuell för att jag ska kunna använda den förinställda vitbalansen?

Hur ska jag använda skärpedjup`s knappen som sitter under objektivet?

Jag har flera frågor, men jag börjar så här, det är inte så enkelt att komma igång. Att bara använda auto på kameran käns lite tråkigt, jag vill lära mig mer än så.

Tack för hjälpen, jag lär återkomma.
Mvh Mats W.

Jag skulle inte rekommendera Auto snarare AV då, där bestämmer du bländaren. Annars så i läge P ..

Vitbalansen bör du kunna ändra hur som helst! Skärpedjups knappen ... ja känns som om man kan glömma dem för att sökaren är mörk så att man ser sällan det man vill ändå! Nu vet jag Iofs inte hur KM är!

Hej !

Jag kan inte så mycket om Minoltas inställningar men på min Canon så är allt förprogrammerat om man väljer det läget...så om jag vill påverka vitbalansen så måste jag välja ,..typ tid eller bl... men jag kan ju inte säga hur det funkar på din kamera ... ;))

Hopppas att du får ett mer korrekt svar av någon duktig på fs , det finns ju så många ,.. ;))

Lycka till med nya kameran och fotointresset..

MvH Tess