Annons

Hjälp, en...eller nio fokuseringspunkter i min G6:a!?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag blir inte klok på det här med att kameran ibland använder sig av de nio mätpunkterna i sökaren – flera åt gången – men ibland bara mätpunkten i mitten av sökaren.

Jag vill få bort ”nio-punkters-mätningen” - oftast - eftersom jag vill mäta på en viss punkt när jag till exempel vill fotografera på motiv som ligger nära kameran och inte på längre avstånd/landskapfotografering.

Detta gör att jag inte klarar av att fokusera rätt ibland även om jag rör på kameran för att kunna ”träffa rätt” med någon mätpunkt.

Oftast när jag fotograferar så fungerar det bra och jag får EN mätpunkt i mitten av sökaren. Men så plötsligen vid vissa fotograferingstillfällen så ”blinkar” några av de nio mätpunkterna och vill mäta på annat/andra ställen än där jag vill mäta! Grrr!! :-(

Jag gissar på att jag ”av misstag” kommer åt någon inställning som jag inte har förstått mig på ännu. Alltså, hur gör man för att skifta mellan ”en-punktsmätning” och ”nio-punktersmätning”??

Min Sony återgår till niopunkters när jag kör på auto, men när jag kör på S, A, P eller M så håller sig centrummätningen kvar.

Tack Sonia för att Du ”rycker in” fastän Du till och med har en annan typ av kamera, än vad jag har! Nej, så är det inte på min kamera :)

Tryck in SET-knappen och låt focusfyrkanten bli grön sedan kan man växla mellan en focuspunkt och AiAF med hjulet vid avtryckaren.

M

Tack, Melker! Det var vad som behövdes! Jag behövde veta det till morgondagens fotografering. Men, det är fortfarande litet konstigt. Det fungerar som Du sade. Men om jag byter från programmen P, Tv, Av , M, C1, och C2 (de program som är i ”bokstäver”) till Auto-läge(grönt), eller till de symbol-markerade programmen som Porträtt, Landskap och ”Nattfotografering”, så hoppar inställning med mätning i centrum ur och kameran börjar åter igen mäta i de nio punkterna. Varje gång jag växlar mellan dessa symbol-markerade program så hoppar inställningen ur. Jag får då trycka in set-knappen ånyo och skruva på ratten vid avtryckaren för att åter ige få mätningen i centrum. Väldigt irriterande. Jag undrar om det är fel på min kamera, eller om det ska vara på detta sätt. Har Du någon mer hjälp att ge, Melker?

Jag skulle tro att den inställning du gör ligger kvar i det programläget. Så om du går till något annat och sen tillbaka igen så tror jag att det ligger kvar. Notera: "tror".
Jag har för mej att liknande grejer på andra inställningar gäller på min 400D. Men är jag säker? Nej. I och för sej kör jag nästan uteslutande endera i P- eller M-läge och jag har oftast bara mittersta fokuspunkten aktiv.

Jag är inte säker men eftersom det är förprogrammerade motivprogram så tror jag inte att det går att ändra den inställningen permanent. Det är ju meningen att de programlägena ska hjälpa nybörjare och då skulle det ju vara konstigt om de inte uppförde sig likadant varje gång man vred till det läget på ratten.

I Av, Tv, M och P har man ju lite mer möjligheter att ändra så där går det säkert.

mao så är det med största sannolikhet som det ska vara.

M

Just det, Melker. Det har Du ju rätt i.
Visst, det är säkert så här det ska fungera.

Vi kan nog nu avföra denna frågeställning. Saken är biff.

Tack Melker och övriga som har hjälpt till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar