Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp en amatörfotograf med insektsfotografin

Produkter
(logga in för att koppla)

Snablasfoto

Ny medlem
Hej!

Jag är en tonåring som är väldigt intresserad av de småkryp som jag stöter på under mitt vardagsliv. Jag har för ögonblicket en Nikon D3000 med ett "Tamron SP 70-300mm F/4-5.6"-objektiv som jag använder en "N-AF UNIPLUS TUBE 25"-mellanring till. Nu har det blivit aktuellt att leta efter en möjlig uppgradering till någon av de olika komponenterna (i och med att kamerahuset laddas ur väldigt fort). Jag har försökt söka på internet och tittat på några av forumets trådar, men min okunskap om "brännvidd" och några andra uttryck har kommit i vägen för mitt letande. Dels därför att jag inte vet exakt hur bra min nuvarande kombo är, och dels för att jag helt enkelt ganska snabbt kände att jag hade gått lite djupare ner i fotografi än vad som var lämpligt med min erfarenhet.

Jag skulle gärna vilja få några bra foton på myror, och undrade om någon skulle kunna rekommendera något sätt att ta fotografin med större förstoring inom en rimlig prisklass (inte sådär jättemycket mer pengar en vad min nuvarande komponent kostar, är väl cirka 4000 för objektivet och en bit under tusen för mellanringen), och utan att offra alldeles för mycket arbetsavstånd.

Skulle någon kunna tänka sig att hjälpa?

En bild tagen med ett liknande objektiv som ditt Tamron 70-300 med en Raynox DCR-250 makrokonverter för ca 700 kr: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2601870.htm?set=mp

Kanske kan det vara något. Men du får inget enormt arbetsavstånd, gissningsvis lite drygt 100 mm. Med en DCR-150 får du ungefär dubbla arbetsavståndet, dessutom 200 kr billigare. DCR-250 ger dock större avbildningsskala, DCR-150 kommer ändå att ge drygt 1:1.

Ahh, tack! Den sätts då framför objektivet? Blir det någon större skillnad mellan en lins och en mellanring (om man då bortser från arbetsavståndet)? Fungerar auto-fokus?

Underbar bild föresten!

Ahh, tack! Den sätts då framför objektivet? Blir det någon större skillnad mellan en lins och en mellanring (om man då bortser från arbetsavståndet)? Fungerar auto-fokus?

Underbar bild föresten!

http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=35298

kolla lite på den här killen, är nog en av världens bästa "myr-fotograf". Finns mycket att läsa på hans blogg.

Fortsätt att läsa om fototeknik, finns mycket på fotosidans forum. Gärna Pupillens foruminlägg, http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=15975 om du googlar hans namn kommer du förstå att han vet vad han snackar om.

Underbar bild föresten!

Ja, den snäpps fast med ett universalfäste genom ett snabbt handgrepp, ungefär som att sätta på objektivlocket. Utomförträffligt smidigt. Autofokus fungerar inte med mitt 70-300 med DCR-250, men kanske med DCR-150. Har inte provat denna, men chansen finns att det funkar. Detta skulle vara värdefullt i mitt tycke och jag står i begrepp att skaffa också en DCR-150 själv.

Skillnaden mellan lins och mellanring på ett 70-300 är att effekten blir större med en lins. Ju längre brännvidd, desto längre mellanring behöver man. Men tvärtom med en närbildslins, desto längre brännvidd, desto större effekt av linsen. Linsen stjäl heller inget ljus som mellanringen gör.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar