Annons

Hjälp - Digitalkompakt med vidvinkel!

Produkter
(logga in för att koppla)

Dane

Medlem
Hej

Jag letar med ljus och lykta efter en kompakt med helst 24mm men det kanske bara är att glömma. Skamgränsen går vid 28mm. Kameran skall med på klätterresor så den får inte vara alltför stor och någon slags bildstabilisering är ett stort plus.

Det jag hittat hittills är Panasonic LX2 och Leica D-Lux 3 som i stort sett är samma kamera. Någon som har bättre koll än jag?
Erfarenheter av ovanstående kameror?

Vänligen
Daniel

Perfekt

Bugar och bockar.

Det var precis en sådan sökservice jag letade efter. Den kommande Panasonic Lumix DMC-FX30 är nog vad jag får hoppas på. Tidigare kollade jag in Canons 850IS men efter dpreviews recension och flera användares sågning av den bristande kantskärpan så hoppar jag den.

Jag tycker annars att det är underligt tunt bland digitalkompakter med duglig vidvinkel.

.d

Vad jag har förstått så är det svårt att bygga okej objektiv med så mycket vidvinkel till kompaktkameror.

www.dpreview.com har många bra tester på kameror om du inte kände till det.

Lycka till med letandet!

Enda 24mm jag känner till är en utgången Nikonmodell 8400, med 24-85mm och 8Mp. Ganska stor dock.
Själv är jag mycket förtjust i min Panasonic FX01. Enda stora nackdelen är väl mycket brus över ISO 200. Fördelarna uppväger dock.

De som jämfört bilder från FX30 hävdar att bruset är betydligt bättre än på FX07 så det låter ju lovande. Priset, 3795 hos Scandinavianphoto, känns också bra.

Kodakkamerorna är inte aktuella då de inte har bildstabilisator.

Men titta här då! http://www.dpreview.com/news/0703/07030506RICOHR6.asp

Fast med det zoomomfånget kanske kantskärpan på 28 blir risig? Sen verkar det för en lekman tveksamt huruvida Ricoh lyckats inom digitalsegmentet och om de är prisvärda eller inte. Eller?

.d

Panasonicen och Leican är samma kamera mekaniskt, lite kosmetiska skillnader och olika firmware vilket kan göra en del skillnad beroende på hur och hur mkt bilden blir processad i kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar