Annons

Hjälp, D3 vägrar långa slutartider på höga iso!

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Min D3 har helt plötsligt sluta exponera längre tider än 1/2.5 sek så fort jag ställer inte på högre iso än 1600! Detta resulterar i att bilder på 3200 och uppåt blir underexponerade när jag fotar i mörka miljöer! :(
Även när jag håller för handen stenhårt för objektivet i ett kolmörkt rum så blir inte exponeringen längre än 1/2.5 del..

Varför?! Är det någon inställning och isåfall var i menyn hittar man den?

Det roliga är att långa slutartider fungerar utmärkt i manuellt läge.. Är det ljusmätningen det är fel på???

Vore asjobbigt att behöva lämna in den.. :(

Hjääähähähääälp!

Senast ändrad:
Hm.. börjar nu fundera på om det kan ha med objektivet att göra.. För så fort jag bländar ner till 22 så går kameran med på upp till 30 sek. exponering.. Men när jag har bl. 2.0 så vill den inte går längre än till 1/2.5 del.. hur mörkt det än är! Jag blir så förbannad! Hur kan det bli så?

Obs, dessa problem gäller inte på iso 200-400, bara högre upp i iso-skalan.. Helkonstigt!

Hur ljuskänslig är kamerans ljusmätare?
Det behövs en mycket känslig mätare vid så svagt ljus att tiden blir längre än 1/2,5 s vid bländare 2,0 och ISO 3200.

Olle

Ljusmätningen funkar ju bra på iso 200 och 400 i bäckmörker.. då är det inget problem oavsett bländare.. Det är precis som om det är ett virus som gör att ljusmätaren inte fungerar som den ska helt plötsligt..

Kanske har det nåt med brusreduceringen att göra eftersom den kickar igång vid typ iso 3200 och kanske inte jobbar med längre tider? prova att justera inställningarna där. kanske nån bug även om man kör raw.

Du skriver "Min D3 har helt plötsligt sluta exponera längre tider än 1/2.5 sek så fort jag ställer inte på högre iso än 1600! " - helt plötsligt - har det fungerat förut med höga iso?

mvh/Kalle P (med D700)

Sen kan man ju undra om du inte lika gärna borde försöka köra max iso 1600 när du ändå har stativ eftersom inte långa exponeringar på höga iso brukar vara nån "hit" bildkvalitetsmässigt..

Min D3 har helt plötsligt sluta exponera längre tider än 1/2.5 sek så fort jag ställer inte på högre iso än 1600! Detta resulterar i att bilder på 3200 och uppåt blir underexponerade när jag fotar i mörka miljöer! :(
Även när jag håller för handen stenhårt för objektivet i ett kolmörkt rum så blir inte exponeringen längre än 1/2.5 del..

Varför?! Är det någon inställning och isåfall var i menyn hittar man den?

Det roliga är att långa slutartider fungerar utmärkt i manuellt läge.. Är det ljusmätningen det är fel på???

Vore asjobbigt att behöva lämna in den.. :(

Hjääähähähääälp!

för lite ljus

D3 mäter ljus så svagt som ned till EV 0
(EV 0 är f1.0, iso 100, 1 sekund)
det gör man med ett f1.4 objektiv.

(den är inte riktigt lika känslig om man kör spotmätning)

Om vi håller oss till ett f1.4 objektiv och iso 100
så klara alltså mätaren att ge upp till 2 sekunders
exponering.
om du väljer att använda f4.0 så
kan du få exponeringstider upp till 16 sekunder.

du ökar iso till 1600
du får maximalt 1/8 SEKUND.

När jag testat lite på mina
enklare nikonmodeller så funkar det
lite längre (ett steg till ungefär)

Det är alltså ljusmängden det handlar om.
Är det för lite ljus så vägrar ljusmätaren
att funka.

Eftersom nikon är noga med att påpeka
att mätningen ska ske med ett f1.4 objektiv
så kan man också lista ut att med ett f2.0 objektiv
framför mätaren så minskar maximala exponeringstiden
till hälften.

Det är inget fel på kameran!

Låter ju rimligt men förklarar inte att mätningen enligt trådstartaren fungerar i "bäckmörker" på lägre iso men kanske har han missat att det inte fungerar så bra där heller.

exponering.

du ökar iso till 1600

att funka.

till hälften.

Sen kan man ju undra om det kanske inte är lämpligt att slå över till Manuell och ställa tiden själv.
Om man har slutartider i sekund - minutskala så kan ju det inte vara nåt stort problem med att hinna ta en ny exponering efter man kollat histogrammet. Motivet kan ju inte vara särskilt rörligt.

Hm.. börjar nu fundera på om det kan ha med objektivet att göra.. För så fort jag bländar ner till 22 så går kameran med på upp till 30 sek. exponering.. Men när jag har bl. 2.0 så vill den inte går längre än till 1/2.5 del.. hur mörkt det än är! Jag blir så förbannad! Hur kan det bli så?
Om jag räknat rätt så är bländare 2,0 och 1/2,5 s = bländare 22 och ca 50 s. Det fungerar alltså inte bättre vid bländare 22, snarare tvärtom.

Olle

Om jag räknat rätt så är bländare 2,0 och 1/2,5 s = bländare 22 och ca 50 s. Det fungerar alltså inte bättre vid bländare 22, snarare tvärtom.

Olle

Fast där slår den i botten för hur lång tid automatiken kan ställa in, oavsett ljusförhållanden mm. 30 sekunder är max, sedan får man nog ta till bulbläget...

Fast där slår den i botten för hur lång tid automatiken kan ställa in, oavsett ljusförhållanden mm. 30 sekunder är max, sedan får man nog ta till bulbläget...
Det stämmer säkert. Jag hade ingen koll på vilken längsta tid D3 kan ställa in vid slutarautomatik.

Olle

exponering.

du ökar iso till 1600

att funka.

till hälften.

Det konstiga är att min Panasonic LX3 klarar upp till 8 sek slutartid i A-läget på iso 1600 o 3200...

Ska inte en D3 klara det? Jag menar, en fotojournalist skulle väl ganska lätt råka ut för mörka utrymmen med auto iso 6400 kanske behöva ner mot en sekund slutartid?? Inte ska man väl behöva ställa in manuellt o chansa när en Panasonic klara det ?! Tycker det är konstigt..

Om kamerans mätare klarar ev0 vid f1 och iso100 innebär det vad jag kan förstå att den klarar ev2 vid f2 och iso100, beroende av att endast en fjärdedel av ljusmängden jämfört med f1 träffar sensorn. ev2 vid f2 ger en sekunds exponering, mindre ljus än så kan inte mätaren detektera. Om ljusmätningen sker vid full öppning ger nedbländning inget annat än en ren multiplikation. Ändringar av iso eller bländare/tid på kameran påverkar inte mätarens känslighet.

rätt fast lite fel

Alf har rätt men för riktiga nördar så

EV 0 är f1.0 iso100 i sec

D3 mäter EV 0 med f1.4 objektiv,
om du hittar ett f1.0 objektiv så klarar d3 att mäta EV -1,
med ett f2.0 klarar D3 EV 1

Jag menar, en fotojournalist skulle väl ganska lätt råka ut för mörka utrymmen med auto iso 6400 kanske behöva ner mot en sekund slutartid?? Inte ska man väl behöva ställa in manuellt o chansa när en Panasonic klara det ?! Tycker det är konstigt..
Men, vänta här nu... Förstår du egentligen hur mörkt 6400ISO, 1s och f2 är? Du pratar här om EV-3

Jag stängde nyss in mig i mitt sovrum, som har ett fönster med en mörk rullgardin neddragen. I fotografiska termer, så var där *rejält* mörkt. Tog en bild i "M" med värdena ovan -- och bilden blev överexponerad...

En bra "fotojournalist" har nog en bra blixt för tillfällen som dessa.
Om inte annat för att alls kunna fokusera...

En bra "fotojournalist" har nog en bra blixt för tillfällen som dessa.
Om inte annat för att alls kunna fokusera...

Då pratar vi nog om olika saker :) De allra flesta reportagebilder/berättande bilder jag sett är utan blixt, vilket jag antar är för att fotograferna inte vill utmärka sig utan kunna fånga skeenden utan att alla människor inom en kilometers radie vänder sig om och stirrar. :)

www.momentagency.com
www.agencevu.com
www.bildbyransilver.se
www.magnumphotos.com

rätt fast lite fel2

jorgene har rätt (i att det är väldigt mörkt)

fast
EV 0 F1.0 iso100 1 SEC
F2.0 iso400 1 SEC
F2.0 iso1600 1/4 SEC

EV-1 F2.0 iso1600 1/2 SEC
EV-2 F2.0 iso1600 1 SEC
EV-3 F2.0 iso1600 2 SEC
EV-4 F2.0 iso1600 4 SEC
EV-4 F2.0 iso6400 1 SEC

f2.0 iso6400 1 sec är EV-4

Då pratar vi nog om olika saker :) De allra flesta reportagebilder/berättande bilder jag sett är utan blixt, vilket jag antar är för att fotograferna inte vill utmärka sig utan kunna fånga skeenden utan att alla människor inom en kilometers radie vänder sig om och stirrar. :)
Ja, det spelar nog ingen roll om vi pratar om olika saker, eller ej. Vid EV-4 kan du inte ställa fokus rätt, vare sig med AF eller manuellt, eftersom det är så mörkt att du knappt ens ser ditt motiv.

Lite praktiska exempel på ungefärliga EV-värden:
Snö, med sol från klar himmel: ~EV16
Inomhusgalleria: ~EV8-11
Hem, kontor: ~EV5-8
Strålkastarbelysta byggnader: ~EV3-5
Månsken, fullmåne: ~EV-2
Norr- och Sydsken: ~EV-6/-4

Vad du ställer som krav på din kamera, är alltså att du vill kunna "fånga skeenden" i ljuset som produceras av norrsken?

Ingen risk för att du "utmärker dig" dock, för ingen lär kunna se dig :-D

Provade på min Canon 5MKII på 6400 ISO och en 85/1,2.
Vid så svagt ljus att jag inte kunde ställa skärpan med AF eller manuellt hade jag fortfarande 1/15 sekund.
Vid helt svart ger den tiden 0,5 sekund på bländare 1,2 och 1,6 sekunder på bländare 2.0.
Finns i och för sig inget annat att fotografera som är så svart utom svarta katter i en kolkällare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar