Annons

Hjälp! Bränna skivor för att visa på TV

Produkter
(logga in för att koppla)

Leffe T

Medlem
Försökte för första gången att bränna en skiva med en bildvisning för att ge till mina gamla föräldrar så att dom skulle kunna stoppa in den i DVD:n och sedan titta på fotona på TV. Tyvärr blev reslutatet inte bra, på TV:n blev bilderna väldigt pixliga. Vad gör jag för fel?! Använder Nero, senaste versionen, för att skapa en bildshow samt bränna en CD och foton av hög kvalité (JPEG ca 2 Mb) och har en schysst LCD TV av senaste modell.
 
Du måste använda ett bildspelsprogram typ ProShow Gold. Det optimerar jpeg bilderna till TV format. Samtidigt blir bilderna bra mycket roligare när du lägger till musik och övertoningar !
 
Hängde inte med riktigt..

Okey, men vad innebär det konkret? Vad måste jag göra för att hantera detta?
 
Glömde att säga att frågorna gällde följande svar jag fick: "Storleken på tevebilden är 720x576 pixlar i det tevesytem vi har här i Sverige."
 
Leffe T skrev:
Glömde att säga att frågorna gällde följande svar jag fick: "Storleken på tevebilden är 720x576 pixlar i det tevesytem vi har här i Sverige."

Japp 720 vågräta positioner och 576 lodräta positioner består tevebilden av. Multipileras detta får man 0,4 Mpix. Delar man den ena med den andra får man bredd/höjd = 5/4

Jag inbillar mig att uppspelningsanordningen fick själv ta beslut hur bilden som du sände dem skulle förminskas från 2 Mpix -> 0,4 Mpix, vilket masiken inte klarar så bra. Dessutom kan den behövt formatkonvertera bilden till 5/4 och därmed förvrängt den.

Jag inbillar mig, därför att jag saknar erfarenhet av bild som spelas upp TV-skärm och hur den bäst ska göras, men det bör fungera om den är 720x576 pixlar stor och sedan lagrras med ett bildformat som DVD-maskinen kan spela upp.

Tevesystemet i Amerika och Japan har en bildyta av 640x480 positioner och höjd/bredd=4/3.
 
Tackar, nu förstod jag.

Det värsta är att min 76-åriga svärmor lyckas men hon använder inte Nero. Och hon har defintivt inte den här djupa förståelsen utan hennes program måste hantera detta åt henne ;-) Får kolla vilket program hon använder....Men det vore tusan om inte man skulle kunna få till det med Nero på ett någorlunda enkelt sätt. Det ska ju vara ett av de bättre "brännar"-programmen på marknaden.
 
720*576 kommer inte funka så bra eftersom det förutsätter att pixlarna då är 1.067 gånger bredare än höga och det är de garanterat INTE i dina orginalbilder. Om du istället skalar ner bilderna till 768*576 så kommer istället programmet du använder för att skapa en slideshow automatiskt koda ner dem i rätt format.

Antingen gör man en skiva som innehåller bilder med övergångar och eventuell musik, då kodas bilderna ner som ren video. För VCD blir då upplösning bara 352*288, för SVCD 480*576 och för DVDs 720*576. Alternativet är att göra en skiva med bara stillbilder på, utan övergångar och musik, då kan man lagra bilder i 720/704*576 både på vanliga VCD/SVCD (CD-R) och DVDs (och dessa är spelbara i alla DVD-spelare).

Med Nerovision Express så ska det gå alldeles utmärkt att göra VCD/SVCD/DVDs med slideshows av bägge typer, har inte den kompletta versionen installerad här så jag kan tyvärr inte kolla det just nu.

Många DVD-spelare kan dessutom spela vanliga CD-Rs med jpeg-filer lagrade i rooten på skivan och skalar då automatiskt ned bilderna efter bästa förmåga.

Här finns mer info om formaten och länkar till lite tutorials: http://www.videohelp.com/author#3;9
 
Hej behöver akut hjälp. Har precis köpt dvd-photo-slideshow och har försökt bränna ut 2 dvd:er men i slutet när det bara 3 5% kvar kommer det upp en ruta där det står error compiling dvd folder.
Vad tusan gör jag för fel?
Finns det någon här som har det programmet och kan hjälpa mig?
Ciao Annika
 
Nu är det löst...

Efter lång tid, har varit mycket jobb och resor och därför ingen tid att lägga på foto, har jag lyckats lösa mitt problem. Den version av Nero som jag hade köpt visade sig felaktigt vara en OEM-version och den har inte den codec som krävs för att bränna foton på en DVD. När jag sedan fick den rätta versionen var det inga problem.

Tack för all hjälp jag har fått!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.