Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Blixt på NEX 7

Produkter
(logga in för att koppla)

Jumfer

Aktiv medlem
Hej alla

Behöver lite smått akut tips och hjälp med detta:

Om jag sätter min HVL20AM på min NEX7 så funkar det fint att ta kort med den och blixten funkar som den ska. Sätter jag den på en TTL-kabel (FA-CC1AM) med blixtsko (FACS1AM) s[ f[r jag den inte att blixtra oavsett vilken "mode" jag väljer på kameran (fill, slow, rear).

Sätter jag samma kabel och blixt på A900 så blixtrar det som det ska.

Vad är tokigt?

Jag misstänker att du inte tryckt in sladdkontakten ordentligt i kameran. Jag har också NEX-7 men Minoltas Off Camera-sladd med antingen trippelkontakt för flera blixtar eller bara lös blixtsko och någon Minolta-blixt alternativt sladden direkt i blixtens sladdkontakt (Minolta 5600HSD). Oavsett så funkar det på samma sätt som om blixten satt direkt på kameran.

Jag misstänker att du inte tryckt in sladdkontakten ordentligt i kameran. Jag har också NEX-7 men Minoltas Off Camera-sladd med antingen trippelkontakt för flera blixtar eller bara lös blixtsko och någon Minolta-blixt alternativt sladden direkt i blixtens sladdkontakt (Minolta 5600HSD). Oavsett så funkar det på samma sätt som om blixten satt direkt på kameran.

OK jag testar ett varv till, kanske är skon på sladden svåarare än den på blixten eller den på omvandlaren till vanlig ISO-sko... Återkommer!

//R

Hej
Provade med min nex7 har en pirat sladd FC-313. Först funkade det ej men när jag återanslöt och tryckte till lite så kom blixt ikonen upp och det funkade. Verkar som om SONY ändrat måttet lite på kontakterna eller att pirattilverkana har missat lite??

Tack! Kändes som jag hade testat det 100 gånger redan men testade nu på kvällen och efter lite joxande så funkar det! Stort stort tack för envisa tips!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar