Annons

Hjälp! blir galen på alla fokuspunkter (D7000)

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnSofieH

Medlem
Jag har nyss bytt från d5000 till d7000 och fått en himla massa fokuspunkter på köpet. Det är väl bra men jag lyckas inte ställa in kameran så att jag bara har en fokuspunkt som jag väljer själv (och kan bläddra runt bland alla de andra för att få välja den mest passande). Igår försökte jag fota en fågel i en björk men det var omöjligt då kameran bara markerade alla löv. Hur gör jag? Jag har gått igenom alla menyer utan att hitta det. På d5000 var det ju superenkelt så jag känner mig minst sagt frustrerad just nu. Någon som kan hjälpa mig?

Jag har nyss bytt från d5000 till d7000 och fått en himla massa fokuspunkter på köpet. Det är väl bra men jag lyckas inte ställa in kameran så att jag bara har en fokuspunkt som jag väljer själv (och kan bläddra runt bland alla de andra för att få välja den mest passande). Igår försökte jag fota en fågel i en björk men det var omöjligt då kameran bara markerade alla löv. Hur gör jag? Jag har gått igenom alla menyer utan att hitta det. På d5000 var det ju superenkelt så jag känner mig minst sagt frustrerad just nu. Någon som kan hjälpa mig?

Och det står inte i manualen?

Ställ in kameran på AF-S, det låter ungefär som om kameran är isntälld på AF-C vilket är användbart i väldigt många lägen, men den gillar att "hoppa runt" med fokusen ganska mycket då.

Och det står inte i manualen?

Jag hittade det inte i manualen men efter lite googlande så löste det sig. Saken är den att jag ska iväg och fota om en timme så jag var tvungen att lösa problemet innan dess och därför slängde jag ut frågan här. Men problemet är alltså löst, jätteskönt, nu gäller det bara att hitta en ny fågel i ett träd ;-)

Ställ in kameran på AF-S, det låter ungefär som om kameran är isntälld på AF-C vilket är användbart i väldigt många lägen, men den gillar att "hoppa runt" med fokusen ganska mycket då.

Jag hade ställt in kameran på af-s men det hjälpte inte. Men det var en liten ratt på framsidan av kameran som man kan justera antal fokuspunkter med som jag helt hade missat. Jag har bara ägt den ett par dagar och inte hunnit sätta mig in i allt ännu. Men tack för hjälpen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar