Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! - Bildvisning med dataprojektor

Produkter
(logga in för att koppla)

oloan

Aktiv medlem
Jag ska visa bilder i en stor lokal utrustad med en dataprojektor. Problemet är att jag inte vet vad det är för projektor. Jag gissar att upplösningen är XGA (1024x768) men jag är inte säker, kan vara mer också. Det finns ingen möjlighet att ta reda på specifikationerna i förväg.

Bilderna som jag ska visa är scannade dior. Vilken upplösning ska jag ha på bilderna för att vara säker på att resultatet blir bra? 1024x768? Hur blir det då om projektorn klarar en högre upplösning?

Jag planerar att göra presentationen i powerpoint, kan ni tipsa om något annat gratis program som är bättre för bildvisning, jag vill gärna ha övertoning i övergångarna.

Alla tips och ideer välkomnas, jag har lite panik över detta.

projektorer är vanskliga ting - du borde ändå försöka testa i förväg och i värsta fall ha en plan B - typ egen projektor med dig eftersom "kontorsmodellerna" ofta är tveksamma (med min erfarenhet) till bildvisningar.

Är det en modern (1-3 år gammal) projektor bör den väl fixa XGA men du ska nog inte räkna med högre upplösning - i synnerhet inte om du vill ha bra uppdatering på bilden. 1024x768 funkar hyggligt tycker jag iallfall... Om projektorn klarar högre så kommer det i värsta fall bara bli en ram runt.

Powerpoint har också stundtals oönskade effekter på bilder - jag skulle nog kört någon mer klassiskt bildvisningsprogg - som ACDse eller varför inte gratisprogramet från Google - Picasa2 som har slideshow implementerar.
Dock har det progget inga toningsfunktioner etc men det klarar sömlösa upplösningsövergångar... vem behöver lull-lull när det är bilderna som är det viktiga?

Hoppas det går bra för dig!

Mvh
Bengt (konsult som ofta ses med en projektor under armen)

Ok, tack, det är en fast monterad projektor i en föreläsningssal, därför tror jag den är ganska bra. Jag tänker mig att bilderna kommer projiceras i ca 3x2 m eller i den storleksordningen, blir det bra med XGA?
Ska titta på googles program.

Nu vet jag visserligen inte vilken progamvara du har men Adobe Bridge har också en trevlig slideshow!

Man kan ställa in det som exempelvis Powerpoint klarar för bildvisningar(nåja, nästan)!

Mitt favoritalternativ då den även kan läsa igenom pdf filer, spela musikfiler och sådant! :)

Jag har tyvärr inte Adobe bridge men möjlighet till ljud vore ju trevligt förstås. Jag har Nikon View, men har inte ens brytt mig om att installera det, är det något att ha till detta?

Genomförd bildvisning

Vill bara rapportera att bildvinsingen gick bra, jag använde programmet FastStone ImageViewer som var gratis att ladda ned. Mycket bra för mitt ändamål. Skalade bilderna till 1600x1200 och visade tif-filer. Fungerade utmärkt. Projektorn klarade dock bara att visa 1024x768, det var inget problem ändå då det räckte gott och väl. Ljusstyrkan var helt ok. Ska visa samma bilder nästa vecka på torsdag med en projektor som klarar 1600x1200. Denna gång har jag haft möjlighet att testa i förväg. Fungerar också mycket bra. Helt klart ett fungerande alternativ till dia, men långt ifrån lika krispiga färger som original velviorna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar