Annons

Hjälp - Bildskärmsinställningar...

Produkter
(logga in för att koppla)

xlxl67

Aktiv medlem
Har skärm Samsung Syncmaster 225bw och har problem med skräminställningar.
Dessutom har jag läst om kalibrering idag och nu håller jag på att bli galen på detta.
Behöver verkligen hjälp/råd nu!!

1. Var på skärmen o pillade nyss men kan inte ställa tillbaka till default?!
Står nu på Brightness 100, contrast 72 vilket jag ställt in på skärmen självt. Det är iofs lika dåliga inställningar som det var innan.

2. Försökte mig på Adobe Gamma i kontrollpanelen på Windows 7 men hjälper det?

3. Hur skall jag få bra inställningarpå denna skärm så att jag kan redigera bilder på bästa sätt?

4. Har märkt att det är stor skillnad på vad jag ser på skärmen på dag/kvällstid nu. Det är nästan ingen idé att redigera bilder på kvällen. Är det ett vanligt problem?

5. Vad bör Adobe Photoshop vara inställt på? Har läst RGB ngnstans? Är det Edit-Color settings man ändrar det på?

Som sagt är väldigt tacksam för lite hjälp! :)
 
1. Läs manualen. Det bör finnas någon form av återställningsfunktion. Jag vet i alla fall inte hur din skärm är beskaffad, men någon annan kanske har en liknande modell.

2. Det brukar inte rekommenderas.

3. Låna eller köp en kalibrator är nog det bästa tipset om du inte bara ska försöka åstadkomma något du står ut med "på fri hand". Det är dock ganska svårt att få till något vettigt med en LCD-skärm bara genom att titta på skärmen.

4. Ljuset varierar hos alla som inte sitter i en bunker utan fönster så det kan man nog säga att det är. Jag har dock min skärm ställd så att jag har ganska låg ljusstyrka, 80-100 cd/m2, vilket gör att jag inte har några bra förutsättningar dagtid på det ljusare halvåret. Du har motsatt problem så troligen är din skärm väldigt ljus, vilket är ett ganska vanligt problem.

5. Det beror på vad du vill åstadkomma. Vanligt är sRGB och AdobeRGB. Det förra är lämpligt för webben och det senare för utskrift mm. Sedan finns andra färgrymder som är större också för den hugade. Jag är dock tveksam till om det är någon vinst för gemene man.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.