Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! bilderna ser annorlunda ut i datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

ordlek

Ny medlem
Hej!

För några veckor sen köpte jag en ny kamera och har som jag alltid gjort fotograferat i Nef. När jag lägger in bilderna i datorn är de korniga, färgerna är helt fel och det matchar verkligen inte hur de såg ut i kamerans display. Jag är inte jättehaj på teknik om jag ska vara helt ärlig, och jag förstår inte varför det blev så här :/
Kollade upp att min version av aperture skulle kunna hantera filer från nikon d5300. Men jag tror inte att det är aperture som är problemet för bilderna är lika utfrättade och med annorlunda färger när jag förhandsgranskar i Finder.

Snälla säg att någon vet något om detta och jag ber om ursäkt ifall detta hamnade i fel forum!

/Veronica

Har du kalibrerat bildskärmen? Det kan göra stor skillnad när det gäller färgerna.

Ev. brus kan bero på hur kameran konverterar till jpeg, för att visa bilden på skärmen, kontra hur datorn gör.

Det är för att du fotograferat i Raw (nef).
Då är bilderna helt nollställda i allting när du du får in dom i i fotoprogrammet. Finns dock undantag i något program men det är inget jag kan något om.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar