Annons

Hjälp - bilderna har "försvunnit" i min D50

Produkter
(logga in för att koppla)

Ronis

Aktiv medlem
Hej !

Tog lite bilder i fredags med min D50. Väl hemma kopplade jag upp mig och tittade på bilderna mha ACDSee på min PC. Sen tror jag jag gjorde nåt dumt - jag vred på några bilder i PC:n, där jag haft kameran på högkant med funktionen "rotate-flip" i ACDSee. Problemet var att programmet var inställt på att radera orginalbilden, och ersätta med den nya(den rätt vända alltså). När jag nu går in i kameran och tittar, så står det att "filen innehåller inte bilddata". Ändrar jag sen skärmvisningen på kameran till att visa fler bilder än en, så markeras bilden bara med en svart ruta med ett rött kryss i. I PC:n syns ingenting.

Så nu är frågan - är bilderna borta för gott, eller går det att få tillbaka dem på nåt vis ??

mvh/ Lasse

Ronis skrev:
Hej !

Tog lite bilder i fredags med min D50. Väl hemma kopplade jag upp mig och tittade på bilderna mha ACDSee på min PC. Sen tror jag jag gjorde nåt dumt - jag vred på några bilder i PC:n, där jag haft kameran på högkant med funktionen "rotate-flip" i ACDSee. Problemet var att programmet var inställt på att radera orginalbilden, och ersätta med den nya(den rätt vända alltså). När jag nu går in i kameran och tittar, så står det att "filen innehåller inte bilddata". Ändrar jag sen skärmvisningen på kameran till att visa fler bilder än en, så markeras bilden bara med en svart ruta med ett rött kryss i. I PC:n syns ingenting.

Så nu är frågan - är bilderna borta för gott, eller går det att få tillbaka dem på nåt vis ??

mvh/ Lasse

Om du kollar med utforskaren på minneskortet, finns alla bildfiler där med rätt storlek och filändelse? Jag har svarat på rotera-frågan i en annan tråd, men jag rekommenderar Nikon Transfer (installeras med Nikon View) för att föra över bilder, det roterar bilderna rätt på en gång.

Ordningen återställd :)

l-malmqvist skrev:
Om du kollar med utforskaren på minneskortet, finns alla bildfiler där med rätt storlek och filändelse? Jag har svarat på rotera-frågan i en annan tråd, men jag rekommenderar Nikon Transfer (installeras med Nikon View) för att föra över bilder, det roterar bilderna rätt på en gång.
Vilken tur !! Hittade filerna i kameran mha utforskaren. Det verkar bara vara kameran som inte kan visa bilderna.
Tack för tipset Love.(pinsamt att jag inte kom på detta själv å kollade där lite grundligare innan jag skapade denna tråd) Skall fö se över mina viewer-program i datorn. De program som följde med kameran, är de bra(kanske rent av är Nikon Transfer...??)

mvh/ Lasse

För alltid över bilderna innan du kollar. Det som har hänt är ju att acdsee har skrivit över dina orginalfiler och därmed förvanskat filinformationen. Inte konstigt att kameran inte kan läsa in bilderna och visa dem...

Ronis skrev:
...Så nu är frågan - är bilderna borta för gott, eller går det att få tillbaka dem på nåt vis ??

mvh/ Lasse

Scandinavian Photo har ett bildräddningsprogram för 99 spänn, http://www.scandinavianphoto.se/?570419. Har inte provat det dock. Hoppas i ärlighetens namn slippa... :)

Det som kan vara bra att tänka på är att inte fota mer med minneskortet innan du räddat bilderna. Risken finns att data skrivs över. Formatera inte heller minneskortet, men det behöver jag väl knappast nämna?

Lycka till!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto