ANNONS
Annons

Hjälp - bilder blir gulgröna och dassiga när jag laddar upp dem på Google Photo eller Facebook

Produkter
(logga in för att koppla)

airdrawndagger

Ny medlem
Hej, hoppas någon kan hjälpa mig här.

Jag har en Canon 5D Mk III och ett Sigma 85 mm ART-objektiv som tar fantastiska bilder förutom en detalj, när jag laddar upp dem till Google Photo så intensifieras minsta lilla gulgröna tint och blir supertydlig. Samma när jag lägger upp på Facebook.

Se exempel nedan, två bilder tagna samma soliga dag, den vänstra med Canon 5D, den högra med min gamla GoPro.

Jag använder en Mac och programmet Bilder för att läsa in och redigera mina bilder innan jag laddar upp dem i Google Photo. Jag fotar i JPG då jag är glad amatör och inte har riktigt kapacitet till att jobba i RAW, det blir för stora filer och för mycket pill.

Vad är det som händer och hur löser jag det?

Stort tack på förhand!

20230708183854.png

Senast ändrad:
Är bilderna i sRGB?

Jag känner mig dum nu för efter att ha googlat runt lite så inser jag att det nog är här problemet ligger. Jag är på jobbet och har inte kameran här så jag kan inte se vad jag har för inställning. Men om det inte är sRGB så har jag fotat med fel inställning i två år nu vilket betyder att allt jag laddat upp på nätet är fulare och dassigare än det behöver vara.

Suck.

Återkommer imorgon när jag har kollat inställningarna.

Är bilderna i sRGB?

Det första jag gjorde när jag kom hem från nattskiftet var att slita fram kameran och gå in i inställningar. Där stod det AdobeRGB eller liknande. Så ja, jag har fotat i fel läge i två år. Jag har alltid slagit dövörat till när någon nämnt färgläget för jag trodde det inte spelade någon roll och att bildvisningsprogram skulle läsa in bilderna så att det visade resultatet blev samma. Men nu inser jag att detta är superviktigt om man som jag fotar i JPG, iaf verkar detta vara boven till att jag fått så olika resultat i olika system.