Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp behöver (till insektsfoto) Raynox-lins, blixt, diffusor samt stativ.

Produkter
(logga in för att koppla)

xlxl67

Aktiv medlem
Hej jag ska snarast köpa kittet ovan. Ej släde eller för stacking.
-Raynox DCR-250 Macro Snap-On Universal 52-67mm verkar bra?
Kan tänka mig att lägga ca 1500-2000kr på en raynoxlins.
-Blixt. Tips? Helst inte "manuell" blixt. Kan lägga ca 1500 på blixt
-Diffusor: Tror jag får köpa en (Behöver inte vara extremperfekt denns säsong).
Verkar svårt också att göra en bra egen mha typ yougurt/glasslåda?
(Har läst denna och fått fins tips: http://www.appelklyftig.com/familj/filip/makro/)
Kan lägga ca 500 på diffusor som passar blixten.
-Stativ. Var inne på ScandinanvianPhoto o fick tips om Manfrotto MK190XPRO3-BH men den kostar 2.700. Finns det inget billigare bra som man kan fota rakt framifrån och rakt uppifrån på ca 1 meters höjd? Och inomhus står ett billigt stativ stadigt.

Kommer primärt använda utsrutstningen inomhus på stillasittande insekter men raynoxen/blixt/diffusor ivf har jag förstås med mig ut i fält också.

Tacksam f ör hjälp
 
Ja en Raynoxlins ska inte behöva kosta så mycket, 615+frakt kostar det på en vanlig stor fotofirma
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/4131853/raynox/dcr-250-macro-snap-on-universal-52-67mm

Blixt? Har du Nikon så känns en begagnad SB-400 som ett bra alternativ, annars kan jag rekommendera Meike MK300 som finns till flera olika märken
http://www.ebay.com/itm/Meike-MK-30...906?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3f3cb602ea

Men det ÄR manuellt som gäller, även om du väljer en Nikonblixt - då gör inställningarna visserligen i kameran men likförbaskat manuellt. Å andra sidan så kör du med i princip samma inställningar hela tiden eftersom avståendet är konstant (litet). Till inomhus-studio rekommenderas IKEAs LEDlampor "jansjö", 2-3 stycken brukar vara lagom.

Diffusor - ja, jag säger som guru John, det finns en del att köpa men ingenting är ens nära den hembyggda glassburken. Med en liten glassburk på 0,5l, brytbladskniv, lite aluminiserad självhäftande tejp (http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Maskerings--och-monteringstejp/Aluminiumtejp-2000017580/) så får du både diffusor och efterrätt för under hundralappen. Transparent plast får du från gammalt förpackningsmaterial eller så kör du en lamineringsplast utan papper i en lamineringsmaskin så får du ett A4 lagom böjbar plast att fästa V-et på. Jag lovar det är ett lite kul pyssel som tar en timme första gången (om du inte slinter och skär dig - då blir det lite plåstertid också och inte fullt lika roligt). Kontaktlim är bra att fästa cellplasten i det utskurna glasslocket med.

Stativ ger jag nog inga bra råd till. Möjligen växelstativhuvudet Manfrotto 410 Junior som kostar dubbelt så mycket som allt ovan men otroligt smidigt i studiosammanhang. Lycka till.

Lycka till.
 
Och inomhus står ett billigt stativ stadigt.

All min erfarenhet säger att inga billiga stativ står stadigt - inte ens inomhus. Billiga stativ står oanvända i skrubben efter en gångs användning - de kan möjligen duga att fästa blixtar, paraplyer och ljus på - men aldrig en kamera. Har köpt alldeles för många enkla, billiga stativ och trott att "inte superbra, men duger åt mej". Epic fail. De duger som inte åt någon. Ett lätt stativ är lätt att bära men ett tungt stativ står stadigt - en naturlag som inte ens reklam kan ändra på. Ska du bära på stativ så välj ett lätt - ska du sätta en kamera på det - välj ett tungt gediget.
 
Jag håller också på med att mixtra ihop en rigg för macrofoto. Kommer att använda min Nikon D7000, micro-nikkor 60/2.8, Blixt Nikon SB-900, Raynox lins och mellanringar. Jag kommer att montera hela konkarongen på två st kamera/blixtskenor köpta från Kina. Dessa;

http://www.aliexpress.com/item/Meta...der-Mount-Quick-Flip-DSLR-SLR/1252456439.html

På skenorna monterar jag sedan kameran och en "magic arm" för blixten. Denna;

http://www.aliexpress.com/item/Came...hoe-Connector-for-Camera-LCD/32292798812.html

På blixten kommer jag sedan att exprimentera med dels den ovan beskrivna "glassburksdiffusorn" samt en reflektor/diffuser som denna;

http://www.aliexpress.com/item/Free...-Canon-NIKON-Camera-M-Y344-cB/1883452822.html

Förutom kamera, objektiv och blixt handlar det om en investering på ca 300 spänn plus glassen :)

Jag kommer således inte att använda mitt stativ så mycket utan kommer att smyga runt i vegetationen och fota på frihand. Blixten gör att jag kan frysa motiven. Jag tror att denna rigg kommer att ge stor flexibilitet. Ok, det är "kinagrejor" men det är ju å andra sidan det mesta vi köper här hemma också. Jag ser detta som ett "startkit" för en blygsam penning. Vill jag utveckla just macrointresset mer över tiden så kan man ju alltid byta upp sig.

En som inspirerat mig, förutom John och Stanislav, är den ödmjuke och lågmälde fotografen Thomas Shahan. Ex på hans metoder här;

https://m.youtube.com/watch?v=qmMcCjEU68Y
 
Diffusor - ja, jag säger som guru John, det finns en del att köpa men ingenting är ens nära den hembyggda glassburken. Med en liten glassburk på 0,5l, brytbladskniv, lite aluminiserad självhäftande tejp (http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Maskerings--och-monteringstejp/Aluminiumtejp-2000017580/) så får du både diffusor och efterrätt för under hundralappen. Transparent plast får du från gammalt förpackningsmaterial eller så kör du en lamineringsplast utan papper i en lamineringsmaskin så får du ett A4 lagom böjbar plast att fästa V-et på. Jag lovar det är ett lite kul pyssel som tar en timme första gången (om du inte slinter och skär dig - då blir det lite plåstertid också och inte fullt lika roligt). Kontaktlim är bra att fästa cellplasten i det utskurna glasslocket med.


Har fått några privata frågor om detta och väljer att svara här istället. Jag gör så här steg-för-steg;
1, Jag har använt lingonburkar och siaglassburkar i olika storlek. Rent akademiskt borde en större burk sprida ljuset bättre men jag har inte märkt någon skillnad utan kör med 0,5-litersburkar. Plocka bort locket från burken, ät upp glassen och rengör burk och lock.
2, Sätt huvudet på din tilltänkta blixt mitt bak på burken och rita av konturerna direkt på burken med en OH-penna så du vet var du ska skära. Man kan skära bort ett (rektangulärt) hål rätt upp och ner men det blir lite stadigare om man inte skär kortsidorna alls utan dela rektangeln mitt i tu så det blir som ett liggande utsträckt H. Då trycker flikarna mot blixten. Det här är faktiskt det svåraste i hela jobbet. Det kan gå åt fler burkar om det blir fel. Jag använder brytbladskniv att skära med.
3, Tejpa insidan av burken med aluminiumtejpen i små lagom bitar. Det måste absolut inte bli slätt utan lite överlapp och knycklor gör ingenting
4, Ta lite rektangulär transparent styv plast (från en hård plastförpackning eller lamineringsplast) och vik den mitt på i ungefär 120 graders vinkel. Klipp till den med sax små bitar i taget så att den ligger på rätt ställe. Jag tycker att man ska försöka få V:et ungefär 1cm från blixthuvudet (alltså ganska nära.
5, Lägg V-plasten den på plats och rita med OH-penna på plasten rakt uppifrån så blixthuvudet är helt inringad. Det kommer lite grovt bli så här >=< eftersom sidorna är längre från blixten och måste täcka mera.Sätt fast småbitar av alu-tejpen så att >=< täcks helt
6, Tejpa fast V-plasten med vanlig transparent kontorstejp i burken på två-tre ställen per sida - det håller.
7, Stoppa in blixten och provblixtra lite för att kontrollera att ingen ljus från blixthuvudet kan lysa ut direkt utan alltid måste studsa mot "V-spegeln". Komplettera med lite tejp i V:et - annars är burken klar.
7, Ta locket och skär bort insidan så du får en ram. Man vill gärna göra ramen så tunn som möjlig för att få ut mycket ljus men tänk på att du måste ha något att fästa skumplasten 4-5mm ram utöver profilen räcker bra.
8, Klipp ut skumplasten (typ sån man sätter under träklickgolv - finns på ikea och bygghandeln eller spara en bit från förpackningen på ditt senaste ebay-paket från Kina) med lite marginal och limma fast med kontaktlim i ramen.
9, Helt klart!
 
Har fått några privata frågor om detta och väljer att svara här istället. Jag gör så här steg-för-steg;
1, Jag har använt lingonburkar och siaglassburkar i olika storlek. Rent akademiskt borde en större burk sprida ljuset bättre men jag har inte märkt någon skillnad utan kör med 0,5-litersburkar. Plocka bort locket från burken, ät upp glassen och rengör burk och lock.
2, Sätt huvudet på din tilltänkta blixt mitt bak på burken och rita av konturerna direkt på burken med en OH-penna så du vet var du ska skära. Man kan skära bort ett (rektangulärt) hål rätt upp och ner men det blir lite stadigare om man inte skär kortsidorna alls utan dela rektangeln mitt i tu så det blir som ett liggande utsträckt H. Då trycker flikarna mot blixten. Det här är faktiskt det svåraste i hela jobbet. Det kan gå åt fler burkar om det blir fel. Jag använder brytbladskniv att skära med.
3, Tejpa insidan av burken med aluminiumtejpen i små lagom bitar. Det måste absolut inte bli slätt utan lite överlapp och knycklor gör ingenting
4, Ta lite rektangulär transparent styv plast (från en hård plastförpackning eller lamineringsplast) och vik den mitt på i ungefär 120 graders vinkel. Klipp till den med sax små bitar i taget så att den ligger på rätt ställe. Jag tycker att man ska försöka få V:et ungefär 1cm från blixthuvudet (alltså ganska nära.
5, Lägg V-plasten den på plats och rita med OH-penna på plasten rakt uppifrån så blixthuvudet är helt inringad. Det kommer lite grovt bli så här >=< eftersom sidorna är längre från blixten och måste täcka mera.Sätt fast småbitar av alu-tejpen så att >=< täcks helt
6, Tejpa fast V-plasten med vanlig transparent kontorstejp i burken på två-tre ställen per sida - det håller.
7, Stoppa in blixten och provblixtra lite för att kontrollera att ingen ljus från blixthuvudet kan lysa ut direkt utan alltid måste studsa mot "V-spegeln". Komplettera med lite tejp i V:et - annars är burken klar.
7, Ta locket och skär bort insidan så du får en ram. Man vill gärna göra ramen så tunn som möjlig för att få ut mycket ljus men tänk på att du måste ha något att fästa skumplasten 4-5mm ram utöver profilen räcker bra.
8, Klipp ut skumplasten (typ sån man sätter under träklickgolv - finns på ikea och bygghandeln eller spara en bit från förpackningen på ditt senaste ebay-paket från Kina) med lite marginal och limma fast med kontaktlim i ramen.
9, Helt klart!

Hej och tack för förklaring men måste fråga några saker. VIll ha det så "rätt" som möjligt direkt :)

Fråga 1: På punkt 4 - är inte med på vilken plast som är bäst?
Fråga 2: på punkt 7(1) - "Komplementera med lite tejp i Vet" Över/under eller för att fästa bättre?
Fråga 3: Punkt 8 - är inte med på vilken plast som avses!

OBS!! Se gärna min bild jag bifogat om jag har uppfattat rätt!
 

Bilagor

  • fråga.jpg
    fråga.jpg
    28.3 KB · Visningar: 96
Hej och tack för förklaring men måste fråga några saker. VIll ha det så "rätt" som möjligt direkt :)

Fråga 1: På punkt 4 - är inte med på vilken plast som är bäst?
Fråga 2: på punkt 7(1) - "Komplementera med lite tejp i Vet" Över/under eller för att fästa bättre?
Fråga 3: Punkt 8 - är inte med på vilken plast som avses!

OBS!! Se gärna min bild jag bifogat om jag har uppfattat rätt!

Bilden är helt rätt.
1) Du kan ta vad du vill. Jag tycker lamineringsplast som man kört genom laminatorn är bäst och enklast (eftersom jag har en laminator). Hittar man en tillräckligt stor bit ur en blåsförpackning så funkar ju även det. http://sv.wikipedia.org/wiki/Förpackningsraseri
2) Där du kommer åt vilket vanligtvis är uppifrån. Det måste inte bli perfekt eller ens se bra ut - det ser töntigt nog ut ändå med en glassburk på kameran. Och det håller i allmänhet bättre än man tror.
3) Jag har skrivit "cellplast" men "underlagsfoam" är en bättre och exaktare beskrivning. http://www.hoglandetsgolv.se/webshop/underlagsfoam Du måste såklart inte köpa en hel rulle utan fråga nån som nyligen lagt ett klickgolv om det har en decimeter eller kolla i en container utanför ett bygge...

Kolla gärna på bilderna på http://makrofokus.se/blogg/2011/6/7/att-tamja-blixten.html
eller https://www.google.co.uk/search?q=diy+softbox+macro för inspiration
 
Stort tack Filip för dina tips och svar! Har letat begagnat och hittat vad jag behöver så snart är det på G.
En förhoppningsvis sista fråga: V:et skall väl tejpas helt med aluminiumtejp både ovan och under?
 
En förhoppningsvis sista fråga: V:et skall väl tejpas helt med aluminiumtejp både ovan och under?

Det räcker med alutejp från ena sidan - spelar ingen roll vilken. V-et är ju i transparent plast så speglingen går igenom. Notera att det är inte hela plasten som ska täckas utan bara den del som skymmer blixthuvudet framifrån. Det är ju hela poängen med att V-et är i just transparent plast så att spegeln bör lätt att fästa. Annars skulle ju v-et behöva sväva i luften eller spännas upp med tunna trådar.
 
En ringblixt är mycket användbar och praktisk för närbildsfoto.

Att bygga en softbox till en ringblixt är inte enkelt. Utan softbox får man en annan karaktär på ljuset och den faller mig inte alltid i smaken. En nackdel med ringblixt är att den ofta är i vägen när man kommer mycket nära och man måste ofta ta bilden mer snett från ovan.
 
Visst. Allting fungerar inte till allting. Jag tycker dock att en ringblixt kan vara mycket användbar. Den ger inte mycket skuggor i bilden, t.ex. En billig ringblixt är definitivt inte ett onödigt köp för makrofotografen. (Om ringblixten är tillräckligt kraftig så är den användbar till porträtt också.)

Annars är det nog ännu bättre att ha en ställbar makroblixtskena som man kan montera en kamera och två blixtar på. Sen kan man justera vinklar och avstånd för de två blixtarna. Diffusorer är inga problem då heller. Jag köpte mig en sådan skena nyligen och det ska bli kul att prova lite.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar