Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp behöver "ny" Mini Dv kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Bro

Aktiv medlem
Hej! Jag har filmat mycket S-VHS från 1990 till 2001 då jag fick den då exklusiva Mini digitalvideokamera Sony PC110E som nu gått sönder och inte går att reparera. Hade tänkt att digitalisera min stora mängd familefilmer S-VHS band med den samt föra in mina 100 mini DV-band in i datorn.
Någon som kan sälja en mini dv kamera med S-Video in för att digitalisera S-VHS samt firewire för att få in DV-banden i Datorn eller har tips på hur jag skall få in DV-banden i Datorn.

Du bör kunna hitta begagnat billigt. Ett alternativ är annars att hyra/låna av ngn här på fs.
Ett tredje alternativ är att kolla vad det kostar att köpa tjänsten. Dyrare, jo säkert men det blir också gjort.
Jag har för mig att Adobes Premiere Pro(bra men ganska dyrt) har ngt läge man kan få in video,,men det krävs att ngt kan spela upp filmen.

Synd att du inte frågade för två veckor sedan. Vi skickade en hel hög med gamla DV-kameror till återvinningen på jobbet.

Hmmm från Falun, grannens tös bor i Falun.
Johans post gav mig en idé.
Vi kan ha en på jobbet som inte används. Kanske kan jag göra ett långtidslån...
Vad exakt skall jag fråga efter? Så att jag vet att det är rätt.

Tack för det stora engagemanget!
1 Kameran måste använda mini DV-band.
2 Bra om den också har S-Video ingång som jag kan använda för att digitalisera S-VHS band.
Sony och många andra tillverkare hade dessa funktioner på sina videokameror i första halvan av 2000-talet innan minneskorten tog över. Min trasiga Sony PC110E är ett exempel.
Peter

Hej.
Hoppas att det löser sig med att få tag på en kamera.

När det gäller att få in filmerna i datorn använder jag en enkel lösning med en extern pryl, typ det här:
https://www.dustin.se/product/5010620598/g1

Just det kortet som jag har finns ju inte längre, det är väl att betrakta som en digital fossil, eftersom det är flera år gammalt.
Kopplar in det via USB till datorn, och ”filmar” in mina videos direkt in till redigeringsprogramvaran.
Sedan kan man spara det i valfritt format.
Själv kör jag med Pinnacle Studio, det var enkelt att komma igång med, och billigt.

Misstänker att dom gamla VHS-filmerna man har inte har så stor nytta av alla maximala upplösningar mm.
Men med den här tekniken blir det i alla fall tillräckligt bra tycker jag.

M.V.H
/Tobias

Jag har en JVC DVL 9600 som jag inte använt på flera år som du kan få köpa billigt (har fört över alla mina gamla mini-DV band till datorn). Tror att den har S-video utgång. Hör av dig om du är intresserad så får jag verifiera att den fungerar och att jag kan hitta alla sladdar

Senast ändrad:
Tack för erbjudandet Kjell. Jag vill helst ha en kamera som även har S-Video in. Jag återkommer om jag inte hittar någon. Spara kameran tills vidare.
Peter

Hej!

Har du hittat någon DV-kamera? Jag har en HV20 som jag gärna skulle sälja vidare till någon som kan använda den :)

Skriv till mig om det är intressant!

Jag upplever att det är förhållandevis få kameror i Sverige som har DV-in och analog in. Jag vill minnas att det handlade om att kamerorna som såldes med den funktionen hamnade i en annan skatteklass och därmed blev oförsvarligt dyrare. Det är också ofta lite klurigt att få klarhet i vilka kameror som verkligen har den möjligheten. Vad man bör söka är en kamera som inte bara har ingång, utan som också kan skicka signalen vidare i realtid, utan att den mellanlandar på ett dv-band: Så kallad pass-through. Det ger bästa kvaliteten. Min egen lösning på problemet var att köpa en för mig känd modell på ebay. Det visade sig också bli billigare än att försöka finna en duglig från en svensk säljare.

För Canons MV-serie sammanställde jag en lista över mina efterforskningar, som kanske kunde komma någon till nytta. Vad jag är ute efter här är alltså kameror som har denna funktion och dessutom har S-video. För det första måste modellen ha tillägget "i" för att det alls ska finnas en chans. De flesta i Sverige har inte det, utan heter då istället "MV 530" osv. (eftersom här blev i-modellerna så jäkla mycket dyrare). Sen bland dessa gäller:

Fungerar
MV 500i
MV 530i
MV 550i
MV 600i
MV 630i
MV 650i
MV 750i

Fungerar EJ
MV 350i
MV 400i (kan endast spela in på band och därefter överföra)
MV 700i (saknar s-video)
MV 730i (saknar s-video)
MV 800i (saknar s-video)
MV 830i (saknar s-video)
MV 850i (saknar s-video)

Därtill fungerar även högst troligen båda dessa två, trots att det inte står uttryckligen i manualen:
MV 430i
MV 450i

Det bör gå att få tag på kameror av dessa modeller på ebay för ungefär 500 spänn inkl. frakt från Storbritannien. En extra fördel är att dessa använder samma batterier som Canon 5D mk 1 (BP-511 och varianter), så om man hittar en som säljs utan laddare och ändå har såna batterier liggandes hemma så kan man kanske göra ett klipp.

Hej

Jag har en JVC DVL 9600 som jag inte använt på flera år som du kan få köpa billigt (har fört över alla mina gamla mini-DV band till datorn). Tror att den har S-video utgång. Hör av dig om du är intresserad så får jag verifiera att den fungerar och att jag kan hitta alla sladdar

Hej jag vet att det är lång sökt att kameran finns kvar men testar ändå.
Och undrar pris och om du skulle vilja skicka den isåfall.
Mvh: DV FOCUS

Hej

Hej!

Har du hittat någon DV-kamera? Jag har en HV20 som jag gärna skulle sälja vidare till någon som kan använda den :)

Skriv till mig om det är intressant!

Hej vet att det är lång sökt men finns dv kameran kvar?
Och skulle isåffal vilja veta pris och om du skulle vilja skicka.
Mvh: DV FOCUS

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar