Jag upplever att det är förhållandevis få kameror i Sverige som har DV-in och analog in. Jag vill minnas att det handlade om att kamerorna som såldes med den funktionen hamnade i en annan skatteklass och därmed blev oförsvarligt dyrare. Det är också ofta lite klurigt att få klarhet i vilka kameror som verkligen har den möjligheten. Vad man bör söka är en kamera som inte bara har ingång, utan som också kan skicka signalen vidare i realtid, utan att den mellanlandar på ett dv-band: Så kallad pass-through. Det ger bästa kvaliteten. Min egen lösning på problemet var att köpa en för mig känd modell på ebay. Det visade sig också bli billigare än att försöka finna en duglig från en svensk säljare.
För Canons MV-serie sammanställde jag en lista över mina efterforskningar, som kanske kunde komma någon till nytta. Vad jag är ute efter här är alltså kameror som har denna funktion och dessutom har S-video. För det första måste modellen ha tillägget "i" för att det alls ska finnas en chans. De flesta i Sverige har inte det, utan heter då istället "MV 530" osv. (eftersom här blev i-modellerna så jäkla mycket dyrare). Sen bland dessa gäller:
Fungerar
MV 500i
MV 530i
MV 550i
MV 600i
MV 630i
MV 650i
MV 750i
Fungerar EJ
MV 350i
MV 400i (kan endast spela in på band och därefter överföra)
MV 700i (saknar s-video)
MV 730i (saknar s-video)
MV 800i (saknar s-video)
MV 830i (saknar s-video)
MV 850i (saknar s-video)
Därtill fungerar även högst troligen båda dessa två, trots att det inte står uttryckligen i manualen:
MV 430i
MV 450i
Det bör gå att få tag på kameror av dessa modeller på ebay för ungefär 500 spänn inkl. frakt från Storbritannien. En extra fördel är att dessa använder samma batterier som Canon 5D mk 1 (BP-511 och varianter), så om man hittar en som säljs utan laddare och ändå har såna batterier liggandes hemma så kan man kanske göra ett klipp.