Annons

Hjälp batterier till 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin A

Medlem
Jag behöver hjälp med vall av batterier till min systen kamera jag köppte 8 st Gp 1800mah men det funkar inte. åså fick jag inte lämna till bax dom=( 600:- fattigare. Vilken styrka måste jag ha till systemare 2500?? mah 2700?? MvH martin
 
Milliamperetimmar är inte "styrka", utan kapacitet. Du kan ha ett batteri på 100 mAh och det ska funka. Men inte länge.

Vad är det som inte funkar? Jag antar att du har dem i ett batterigrepp. Kanske något i kameran ska ändras för att det ska funka med separata småbatterier?
Läs manualen.
 
det funkar med alkaliska batterier

hitta inget i manualen. föresten ja jag använder batterigreppet=). aså det är så här att när jag använder alkaliska batterier så går det bra då visar mätaren full. men när jag använder dom ladnings bara så visar mätaren först ful. sen tar jag ut batterierna... väntar till nästa dag. ståpar i dom igen. då visar mätaren halv eller blinkar. OBS baterierna är fulla.. funkar till allt annat. jag spela på ett gammal sega konsol som tog 6 st. spela i flera timmar =)..

Va kan det var ??
 
Re: det funkar med alkaliska batterier

Martin A skrev:
hitta inget i manualen. föresten ja jag använder batterigreppet=). aså det är så här att när jag använder alkaliska batterier så går det bra då visar mätaren full. men när jag använder dom ladnings bara så visar mätaren först ful. sen tar jag ut batterierna... väntar till nästa dag. ståpar i dom igen. då visar mätaren halv eller blinkar. OBS baterierna är fulla.. funkar till allt annat. jag spela på ett gammal sega konsol som tog 6 st. spela i flera timmar =)..

Va kan det var ??
Varför tar du ur dem? Det skulle kunna vara så att nåt av batterierna är lite slött, och att det tar slut först, vilket då också får hela rasket att dö. Om du har en multimeter så kan du mäta spänningen över vart och ett av batterierna och se om något ligger mycket lägre. Då bör du kunna lämna tillbaka det i affären eftersom det är defekt.

Jag vet inte riktigt hur det funkar, men det kanske är dumt att byta plats på batterierna under urladdning. Prova att låta dem sitta i hela tiden istället så kanske det går bättre.
 
AA-hållaren till batterigreppet är inte tänkt för laddbara batterier. De laddbara är på 1,2 volt vs 1,5 på vanliga, därav den låga laddindikering så snabbt. Kameran kommer att stänga ner innan batterierna är urladdade på grund av den lägre spänningen.

Om inte jag missminner mig så står också detta i instruktionerna till batterigreppet, är inte 100 på det dock då jag bara bläddrade igenom den lite snabbt när jag packade upp mitt.

Ett tips är att istället skaffa nåt mer batteri av originaltyp att ha i batterigreppet. De finns på massa ställen och kostar från 100:- , undvik de allra billigaste dock, har kastat ett par såna som hade grymt dålig livslängd.

AA-hållaren är perfa att ha i nödlägen dock eftersom de batterierna finns att få tag på precis överallt..
 
Tack.

Jag mistenkte att det var det.. men kan en sån liten skilnad göra så mycket? så nu har jag 12 st batterier. som jag inte kan använda till det endamålet=) kan jo alltid ha dom till fjären då lär det räka i 1000År framåt. =)
 
Törs man fråga vart du betalade 600:- för 12 styck 1800mAh-batterier, låter dyrt i dessa tidevarv av 2700-batterier för mindre pengar.

Edit: Du kan väl använda dem till blixten?!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.