Annons

Hjälp! Bättre närgräns med filter? (nikon)

Produkter
(logga in för att koppla)

Soundside

Medlem
Hej.
Jag har precis skaffat mig ett Nikon 50mm f1.8 och är otroligt nöjd med det. Men det jag stör mig på är närgränsen, skulle vilja kunna komma betydligt närmare, (jag vet att ett riktigt macro-objektiv är det ultimata men har inte ekonomin för det just nu)

Har sett att det finns förstoringsfilter att köpa till för att förbättra närgränsen.

Kan ni rekommendera något filter i vettig prisklass som har bra kvalitet?

Kan jag båda köra förstoringsfilter samt uv-filter?

Vore väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta.
Mvh Victor

Det finns ju ett par möjligheter. Den ena är försättslinser som är en lite billigare lösning. En annan är ju mellanringar.
Fördelen med försättslinserna är att de inte märkbart stjäl något ljus. Nackdelen är att om de är av de billigare varianterna stjäl skärpa och ökar risken för oönskade reflexer. I gengäld så tar de ju minimalt med plats.
Mellanringarna "stjäl" ju ljus genom att utdraget förändras men i gengäld så slipper man ifrån risken för reflexer och att skärpan försämras av en extra lins.
Har själv använt mig av båda lösningarna och tyckte att de hade båda sina fördelar. Mest blev det faktiskt försättslinserna som kom till användning. Jag hade visserligen valt de bästa som marknaden hade att erbjuda så de var inte billiga. Och resultatet blev helt till belåtenhet.
Skall du satsa på närbildsfoto så är det bästa att välja ett makroobjektiv då det är konstruera för att ge ett bra resultat i närområdet. Det kostar ju mer men ger också ett resultat därefter.

Ok, tack för snabbt svar.

Gunnar skulle inte ett motlusskydd kunna minska reflektionerna, eller kommer jag helt enkelt för nära för att kunna använda det?

Jag har läst om mellanringar också men kände att "försättslins" skulle passa mig bättre.

Vore jättebra om någon har tips på bra sådana linser för Nikon 50mm 1.8.. alltså 52mm gänga.

Ska Du använda försättlinser, så är alla utom de två-linsiga i princip bara skräp. Det enda de duger till som soft-linser. Två-linsiga kostar skjortan, ett set om +1, +2 & +5, kostar mer än dubbelt så mycket som ett set mellanringar. Tillsamans med ett 50mm är det kalas.

Tack Lennart, har du några direkta förslag på intressanta mellanringar och försättslinser och var jag kan få tag på dom?

/ Victor

Har några jämförande bilder (delförstoringar) i DENNA TRÅD, på sidan 2, fotade med enkel och icke mc-behandlad kinesisk försättslins på min digitalkompakt. Där finns även jämförande bilder med kompaktens macroläge utan linsen. Så väldigt dåliga är ju inte de enkla och obehandlade ändå? Använder man de kittade och lite dyrare bör ju kvalitén förbättras mot mina exempel.

Jag har ett sådant set - totalt värdelöst för makrofotografering. Jag vet att Canon har två-linsiga försättslinser av bra kvalitet - i övrigt är det tunt.

Nikon har i 52 mm. Lika bra som Canons men lite billigare. Båda är väsentligt bättre än kinesiska enkellinser typ Kaffebrus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar