ANNONS
Annons

Hjälp att välja filmskanner.

Produkter
(logga in för att koppla)

carlén

Aktiv medlem
Jag har för avsikt att skaffa en Nikon coolscan V LS-50 och funderar över följande: 14 bitars AD-omvandling. Vad betyder detta i praktiken?
Minolta Scan dual IV har 16 bitars AD-omvandling. Betyder det att den är en bättre skanner i det avseendet?
Dynamiskt omfång 4.2 respektive 4.8. Även här tycks den billigare Minoltan dra det längsta strået.
Vem kan reda ut begreppen åt mig?

Båda begreppen handlar om samma sak, teoretisk möjlighet att fånga ett stort omfång hos diafilm.

Men skannerspecar är väldigt teoretiska och sällan baserade på mätningar. Så de är i princip meningslösa att läsa. Tester och erfarenheter är det som gäller.

Väljer du mellan de där två maskinerna är nog Nikonskannern strået vassare. Framförallt har den ICE, automatisk dammborttagning. Det är värt en hel del.

jimh skrev:

Väljer du mellan de där två maskinerna är nog Nikonskannern strået vassare. Framförallt har den ICE, automatisk dammborttagning. Det är värt en hel del.

Hm. Minoltan har väl ICE också? Jag känner inte till just den skannern i detalj, men min 2,5 år gamla scan elite II har i alla fall ICE.

Scan Elite 5400 har ICE. Scan Dual IV har det inte.
Hur står sig bildkvalitén hos 5400 jämfört med Coolscan V ?

carlén skrev:

Skärpan ska vara lika bra eller försumbar skillnad. Nikon LS-50 saknar multi-provskanning som reducerar brus i bilden. Minolta Elite 5400 blir väldigt långsam då digital-ICE används men har å andra sidan möjlighet till batch-scanning av fyra monterade dia.

Ett svårt val mellan dessa två. Minolta har dock nyligt släppt en bättre version av Elite 5400. Är Elite 5400II snabbare med ICE än föregångaren så är den ett givet val tycker jag.

Har nyligt köpt dia-scanner och funderade på en av dessa, men det blev nu en dual scanIV pga tight budget. Blir mycket jobb att manuellt ta bort och retuchera damm/smuts prickar. Har du råd och tänker scanna mycket så välj en scanner med digital-ICE.
Mjukvaran för dammreducering till dual scanIV är egentligen ganska värdelös, men annars är det en bra scanner som kan ge lika bra färdigt resultat som en nästan dubbelt så dyr scanner.

Stefan Andersson(StefanA)
Björn Carlén (carlén) skrev:

Scan Elite 5400 II påstås vara mycket snabbare än 1;an men behöver man verkligen ICE, damm ska man väll inte ha på neg/dia.

Canon 4000 US ska vara skarp och med bra skärpedjup men myyycke långsam och me usb 1.

Nikon coolscan V är billigare men med 14 bitar.

Hur bra är scan dual IV???

Bofoto skrev:
Scan Elite 5400 II påstås vara mycket snabbare än 1;an men behöver man verkligen ICE, damm ska man väll inte ha på neg/dia.
Jag har en Coolscan V. Vill verkligen inte vara utan ICE-funktionen. Annars får man sitta och klona i PS i evigheter. Jag är nöjd med skannern som fungerar problemfritt.

Enligt testet i tidningen FOTO så var Nikon den bättre scannern över lag. En viktig del i detta var att den har bättre optik.

Jag har några diabilder scannade med Nikonscanner i mitt album "Snöaktiviteter".
Bilderna är tagna med Kodachrome64. Har problem med glasade diaramar som ger ett fenomen som påminner om brus. Resultatet blir bättre om man monterar dom i glaslösa ramar.
Överlag är jag nöjd med Nikonscannern men det tar tid att scanna ca 10 bilder i timmen med lite handhavande runt omkring.
/Uffe

I teorin möjlighet till större dynamiskt omfång. I praktiken skulle jag betrakta det som oviktigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar