Annons

Hjälp att tidsbestämma gammalt foto - lastbil, 20-tal?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Hej

Den här gamla bilden har hittats i släktens gömmor men vi vet inte säkert när bilden är tagen.

Sannolikt är den tagen i Stockholm och föreställer leverans av ny lastbil till dåvarande familjeföretaget.

En gissning är att bilden är tagen strax efter första världskriget men vi är inte säkra.

Någon som vill ge sig på en intelligent gissning baserad på lastbilsmodell och klädsel?

Bilagor

• Lastbil.jpg
    Lastbil.jpg
    86.8 KB · Visningar: 358
Jag vet inte riktigt. Kylaren, skärmarna, fjäderpaketen och så i fronten liknar en Scania typ E, vilken såldes ny en bit in på 1910-talet. Men huven verkar lite kort för en typ E. Den modellen levererades på den tiden med en motor på 24 hk, vilket var det grymmaste som gick att uppbringa. Så den motorn tog lite plats.

Men torpedväggen har en lustig buktning på den här bilen, så det kan hända att den gömmer en del av motorn.
De modeller som levererades 1920 hade en rundare kylarmaskering, så om det är en sån som jag fått för mig, och den levereras ny, är det snarare före än efter första världskriget. Det faktum att bilen saknar strålkastare gör det ännu troligare att den är väldigt tidig.

. Det faktum att bilen saknar strålkastare gör det ännu troligare att den är väldigt tidig.

Det hade jag inte tänkt på. Det är ju fullt möjligt att bilden kan vara från före kriget, eller så är bilen begagnad vid leverans. Jag antar att på den tiden måste även en leverans av en begagnad bil vara en händelse värd att föreviga.

Jag gissar att det sannolikt inte är under kriget för då gick väl alla fordon till det militära.

ANNONS