Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp att sätta ihop ett bra produktfotopaket.

Produkter
(logga in för att koppla)

JetJaguar

Medlem
Har fått i uppgift att sätta ihop ett paket för produktfotografering. Produkter som ska fotograferas är främst skor samt kläder på provdocka.

För tillfället använder jag mig av en Portaflash 336VM blixt som reflekteras runt om i rummets vita väggar samt en gammal Canon Powershot G2. Skorna fotas mot en vit böjd pappskiva på ett hemmasnickrat bord. Men det tillkommer ganska mycket efterarbete i Photoshop för att frilägga alla bilder. Och min utrustning känns inte helt optimal.

Skulle behöva lite av er expertis när jag nu ska uppgradera fotostudion. Val av kamera (har kollat på Powershot A630), val av blixt alt. lampa (ljustemp?), ljusbox osv.
Skulle även behöva kunna byta ut den vita bekgrunden mot en svart på ett enkelt sätt.

Alla tips är välkomna. Även ställen på bra återförsäljare, gärna i Stockholmsområdet så jag kan åka och titta på grejerna.

Tack!

Hur synkar du blixtarna med den kameran?
Först o främst hade jag köpt en systemkamera och sen kollat på elinchroms blixtpaket.

Det sitter en blixtsko på kameran som går till blixten.

Blixt vs. fastljus, För och nackdelar?

Är det inte bättre att köra med en kompaktkamera och på så sätt få bättre skärpedjup?

Fördelen med fastljus är ju att det blir lättare att se hur det faller med en gång, nackdelarna är bl a värmen och att man helt enkelt inte får ut lika mycket ljus.

Att man skulle få bättre skärpedjup med en kompaktkamera tycker jag låter lite konstigt. Det är ju bara att blända ner.

intedinmamma skrev:
Att man skulle få bättre skärpedjup med en kompaktkamera tycker jag låter lite konstigt. Det är ju bara att blända ner.

Rent praktiskt så blir det väl långt skärpedjup på en kompakt på grund av den lilla sensorn. Att blända ner ett objektiv på en systemkamera för att få motsvarande skärpedjup kan ha påverkan på bildkvaliteten på grund av diffraktion. En del föredrar kompakter vid makrofotografering på grund av detta.

Funderar på att köpa ett Lastolite Studio Cubelite. Nån som har erfarenhet av den?

Behöver bra tips på lampor också. 1 underifrån och två ovan?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar