Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp att fota med gamal låd camera.

Produkter
(logga in för att koppla)

MinaK

Ny medlem
Hittade den här roliga gamla låd-kameran i en antik affär.
Skulle vara roligt att kunna använda den i ngt foto/konst projekt. Men har ingen ide om vad man ska använda för film mm och hur man använder den. Står heller inget om det på google/wikipedia mm. Har för länge sen tillverkat en "camera" av en kakburk, så jag tror att det borde funka på ngt liknande sätt, men skulle vara roligt att göra det på rätt sätt inte bara att det funkar.
Kameran heter Slomexa Standard menis 1:11/16.
Här är länk till kameran: http://flickr.com/photos/8319097@N07/2738431270/

Pröva kolla om det finns någon filmspole kvar i kameran, det brukar stå vilken film som skall användas i ändan på spolen.

Har du lite tur står det att den använder 120-film, som det går att få tag på i välsorterade fotoaffärer och även via nätet.

Har du otur så använder den 620-film, det ska gå att "spola" om en 120-film till en 620-spole men det är något som jag inte prövat själv.

Om du är osäker på hur du skall ladda film i kameran, eller hur du ska använda den, ta med den till en kunnig fotohandlare som har sålt analoga kameror, det går nog att lista ut hur den funkar.

Själv så använder jag en Braun Reporter lådkamera från 1950, jag tycker det är kul att hålla i en "riktig" kamera ibland :)

Mvh Johan

EDIT: Efter att ha kollat på kameran som du länkade till, så ser jag att den har ett "nummerfönster" nere till vänster, precis som på min kamera, så chansen är stor att den använder 120-film!

Senast ändrad:
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto