Annons

Hjälp att förbättra bild för stor canvas

Produkter
(logga in för att koppla)

Mårten Kindvall

Avslutat medlemskap
Detta är en bild från min och min frus bröllopsresa på Cooköarna. Vi funderar på att blåsa upp den på en 200 x 70 cm canvas. Bilden är ett fantastiskt minne för oss, och platsen var otroligt vacker. Dock är bilden inte särskilt märkvärdigt rent fototekniskt. Därför vill jag höra mig för om nån vill prova sig på att förbättra den... Få lite mer djup i den och göra den mer livfull. Jag kan inget om bildbehandling, så all hjälp är uppskattad!

//Mårten
 

Bilagor

  • IMG_8371 bred.jpg
    IMG_8371 bred.jpg
    6.6 KB · Visningar: 1,047
lägg upp en länk till orginalfilen så får du säkert hjälp.

Men jag tror att du får svårt att hitta någon som printar canvas i 70x200, har du något lab som fixar det till en rimlig kostnad så är jag klart intresserad av att få ut mina panoraman hos dom
 
vad har du fotat med för kamera eller är bilden förminskad

bilden är bara 1944x677pixlar liten

Svårt att få den som 200cm x 70cm canvas
 
Jag har inte testat Grimsbergs ännu, så jag vet inte om de är bra.

De säger att upplösningen är på gränsen men borde funka då canvas är "förlåtande".

Jag har klippt bilden i höjdled, därav den lägre upplösningen...
 
bilden håller inte riktigt o jag tror det blir svårt att få ut en 200 cm bild från denna fil. Jag har ställt om den o förstorat den till 200 cm o mailar du din mail adress så skickar jag länken till där du kan ladda ner bilden. Jga förstorade bilden med blow upp o den brukar göra ett grymt jobb upp till ca 4g förstoring men detta är betydligt mer. Innan jag skulle be dom printa ut bilden så be dom ta ut en test remsa så du kan se om du tycker att bilden blir bra för jag tror att det helt enkelt är lite för stor. Den brister även lite i den mindre storleken jag hämtade ner. Jag justerade färgerna men gjorde inte en orgie i färgmättnad som är vanligt på fs ;-)
 
men sagt var så är jag vädigt tveksam till en 2 meterbild så glöm inte att be om en testremsa så du kan se om du själv tycker det håller.
 
Mer

Jag har inte testat Grimsbergs ännu, så jag vet inte om de är bra.

De säger att upplösningen är på gränsen men borde funka då canvas är "förlåtande".

Jag har klippt bilden i höjdled, därav den lägre upplösningen...

Du måste ha gjort något mer eftersom bilden borde ha mycket fler pixlar i både längs- och höjdled. Har du kanske kameran inställd på mindre bilder så bör du nog överväga att ändra och köra full upplösning.
 
Jag jobbar med utskrifter och skulle tyvärr aldrig rekommendera en kund att skriva ut den där så stort som 2 meter.
Den är full med komprimeringsskador och är för låg upplösning.

Är du säker på att du inte gjort något när du sparade den efter att du beskurit den på höjden?

Jag tycker du skall lägga ut orginalfilen som den är, obeskuren och låta någon här inne titta på den.
 
Tack Ove för bildbehandlingen. Mitt intryck är att den mjukar upp de pixlar som syns när man förstorar bilden och att djupet blir lite bättre.

Fortfarande håller jag med om att kvaliten är lite kass. Vet inte varför bilden har så dåligt upplösning. Andra bilder tagna vid samma tillfälle är runt 2 MB, denna o några till bara 300 kb. Vad jag vet har jag inte ändrat inställningarna.

Är oxå nyfiken på hur din behandling, Ove, kunde öka bildens storlek till 80 MB?

//Mårten
 
Om detta med bildstorlek och upplösning: http://erro.se/artiklar/Bildstorlek

Hur många pixlar i bredd och höjd har bilden i original, obeskuren?

Kan du visa hur denna beskärning ser ut i förhållande till originalbilden, d.v.s. hur mycket har du beskurit bort? Eller kan du visa hela originalbilden?
 
Detta är en bild från min och min frus bröllopsresa på Cooköarna. Vi funderar på att blåsa upp den på en 200 x 70 cm canvas. Bilden är ett fantastiskt minne för oss, och platsen var otroligt vacker. Dock är bilden inte särskilt märkvärdigt rent fototekniskt. Därför vill jag höra mig för om nån vill prova sig på att förbättra den... Få lite mer djup i den och göra den mer livfull. Jag kan inget om bildbehandling, så all hjälp är uppskattad!

//Mårten
För att du ska få en uppfattning om hur din bild (högupplöst) skulle matcha en 200x70 cm uppförstoring så har jag nedan lagt in den i motsvarande canvas....Dra dina egna slutsatser om det är värt att betala för att stretcha denna bild till denna extrema förstoring
 

Bilagor

  • 200x70.jpg
    200x70.jpg
    5.3 KB · Visningar: 497
En Canon 400D tar normalt sett bilder med 3888*2592 pixlar. Du verkar bara ha beskurit din bild på höjden, men ändå är den bara 1944 pixel bred, vilket tyder på att du haft kameran inställd på att ta JPG-bilder i det minsta formatet 1936*1288 pixel. Kan det stämma?

Man kan ställa in kameran för att ta JPG i tre format:
- Large (3888*2592)
- Medium (2816*1880)
- Small (1936*1288)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.