Annons

Hjälp ang. gråfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

mahuldan

Medlem
Hej!
Jag har länge tänkt köpa ett gråfilter och då är min fråga. Hur vet jag vilken jag ska välja?
Det ska passa mitt objektiv 50mm som har 58 i diametern.

Jag har ingen aning om vilket filter jag ska välja. Finns det någon som kan hjälpa mig?
 
I huvudsak väljer du mellan två olika "system". I det ena fallet köper du ett gråfilter som du skruvar på linsen. Hela filtret är grått och kommer att minska ljuset så att du kan t.ex. få till långa tider även då det är lite för ljust ute. Användbart vid t.ex. strandfotografering med mycket vatten i bilden.

Den andra typen av filter är som skivor som du putter ner i en hållare framför linsen. Dessa filter är gradvis mörkare från helt ofärgat till mörkt (tonat) och passar bäst till landskap med en någorlunda jämn horisontlinje.

Av båda systemen gäller lite "du får vad du betalar för". Personligen tycker jag att du skall köpa av väldigt god kvalitet och känt fabrikat. När det gäller skruvfilter så bör du titta på B&W. Deras filter har gängor av koppar och nyper inte så lätt fast i linsen.

När det gäller skjutfilter så finns dessa av plast och glas - en prisfråga. Du får helt enkelt välja en prisnivå som du själv tycker är rimlig. Är pengar inget problem, så står filter från LEE på min önskelista.

Filtren finns i olika steg och brukar förkortas ND2, ND4 osv. Filtren kan kombineras i rimlig mängd.
 
Om det är ett gråfilter, dvs ett som inte är avtonat, så är det både enklast och bäst att använda runda filter som man skruvar i objektivets filtergänga. Särskilt om man använder lite "mörkare" filter, eftersom det då kan läcka in ströljus om så de kvadratiska filtrena sällan håller helt tätt.
Vad gäller vad man ska följa för cirkulärt filter så...
Dels finns det ju olika tillverkare. Hoya och B+W är två vanliga tillverkare som gör bra grejer, så dessa kan vara bra att sikta in sig på.
Sedan finns det ju olika styrka på filtrena och vad man ska välja beror ju på vad man vill uppnå eller hur stor effekt man vill ha. Som "allround"-filter skulle jag säga att ett 3-stegs är rätt lagom. Hoya kallar sina dylika för ND8 eller NDx8. Det betyder att det släpper igenom 1/8 av ljuset jämfört med utan filtret, dvs 3 steg. B+Ws motvarande heter ND0.9, ND8x eller ND103, lite beroende på vilken butik eller prislista man kollar i/på.
Vill man ha "riktigt långa" tider mitt på dagen så behövs det starkare filter. Jag har själv ett på 10 steg för det ändamålet. Det jag har är B+Ws ND3.0/ND1000x/ND110. Hoya har ett motsvarande på 9 steg, vet jag, ND400, tror jag det heter. Med dylika kan man få tider runt halvminuten utan större problem, även en solig dag.
Ska du använda det för att kunna använda kort skärpedjup vid porträtt mitt på en solig dag så funkar nog ND8 åxå bra. Nackdelen är att sökaren kan bli aningen mörk, men...
Så, utan att veta vad du tänkt göra med filtrest skulle jag föreslå Hoya ND8 HMC eller HMC Super.
 
I huvudsak väljer du mellan två olika "system". I det ena fallet köper du ett gråfilter som du skruvar på linsen. Hela filtret är grått och kommer att minska ljuset så att du kan t.ex. få till långa tider även då det är lite för ljust ute. Användbart vid t.ex. strandfotografering med mycket vatten i bilden.

Den andra typen av filter är som skivor som du putter ner i en hållare framför linsen. Dessa filter är gradvis mörkare från helt ofärgat till mörkt (tonat) och passar bäst till landskap med en någorlunda jämn horisontlinje.

Av båda systemen gäller lite "du får vad du betalar för". Personligen tycker jag att du skall köpa av väldigt god kvalitet och känt fabrikat. När det gäller skruvfilter så bör du titta på B&W. Deras filter har gängor av koppar och nyper inte så lätt fast i linsen.

När det gäller skjutfilter så finns dessa av plast och glas - en prisfråga. Du får helt enkelt välja en prisnivå som du själv tycker är rimlig. Är pengar inget problem, så står filter från LEE på min önskelista.

Filtren finns i olika steg och brukar förkortas ND2, ND4 osv. Filtren kan kombineras i rimlig mängd.

Tack för ditt svar! Det var verkligen till hjälp, ska kika lite närmare på detta så snart som möjligt. Vilken sida rekommenderar du att köpa från?
 
Nu har jag förmånen att bo inte så speciellt långt ifrån Scandinavian Photo och de brukar ha ett brett utbud för alla plånböcker. Ring och prata med dem. De kan guida runt dig i filterdjungeln.
 
Nu har jag förmånen att bo inte så speciellt långt ifrån Scandinavian Photo och de brukar ha ett brett utbud för alla plånböcker. Ring och prata med dem. De kan guida runt dig i filterdjungeln.

Det låter superbra.
Det ska jag nog göra när jag får tid senare idag eller imorgon.
Tack för att du tog tid att svara och hjälpa mig.
 
Jag har en halvt OT fråga som dock borde passa här. Påverkas autofokusfunktionen av gråfilter? Det blir ju rätt mörkt, så att säga, och det gillar väl inte AF? Eller baseras AF-begränsningen verkligen på bländaren, dvs öppningsdiametern?

Per.
 
Ja, ifall AF:en kan fungera beror per se enbart på öppningsdiametern. Men sedan finns ytterligare en faktor - AF:sensorerna har en begränsad känslighet. Ju mera ljus, ju kvickare och säkrare kan AF-systemet jobba. Sätter du på "tillräckligt" kraftiga gråfilter, eller ifall du försöker att plåta i "tillräckligt" dåligt ljus, så kommer AF-systemet till slut inte att funka alls.
 
Ja, ifall AF:en kan fungera beror per se enbart på öppningsdiametern. Men sedan finns ytterligare en faktor - AF:sensorerna har en begränsad känslighet. Ju mera ljus, ju kvickare och säkrare kan AF-systemet jobba. Sätter du på "tillräckligt" kraftiga gråfilter, eller ifall du försöker att plåta i "tillräckligt" dåligt ljus, så kommer AF-systemet till slut inte att funka alls.

Sätt fokus först, sedan till M-läge, och sätt dit filtret. Jag har ett 10 stop filter , som är så mörkt att det knapp går att se igenom, och absolut inte att fokusera med filtret på.
 
Sätt fokus först, sedan till M-läge, och sätt dit filtret. Jag har ett 10 stop filter , som är så mörkt att det knapp går att se igenom, och absolut inte att fokusera med filtret på.

Jag anade att man måste göra så.

Det vore kul att kunna ta en bild på en trappa där en massa människor går, och få rörelseoskärpa så att det ser ut som en flod av människor. Till det kan jag tänka mig att ett 10-stegs gråfilter skulle vara väl ämnat.

Jag fick inspiration till en sådan bild när jag såg en på webben någonstans. Är det någon som vet var det finns exempel?

Per.
 
Bra idé att beställa från England

vill du ha bra filter som tex LEE och B & W så kan jag rekommendera Robert White i England:

http://www.robertwhite.co.uk/

Håller med om att beställa från England.
Jag köpte mina Hitech avtonade gråfilter direkt från England. Eftersom det är EU betalar man deras moms, så det är inget krångel med tull och sånt utan du beställer ungefär som om det var i Sverige (men till mycket bra priser)
 
Jag anade att man måste göra så.

Det vore kul att kunna ta en bild på en trappa där en massa människor går, och få rörelseoskärpa så att det ser ut som en flod av människor. Till det kan jag tänka mig att ett 10-stegs gråfilter skulle vara väl ämnat.

Jag fick inspiration till en sådan bild när jag såg en på webben någonstans. Är det någon som vet var det finns exempel?

Per.

Inte något exempel, men kan inflika att det måste vara en ganska väl trafikerad trappa, annars kommer den troligen att se tom ut.
 
Jag anade att man måste göra så.

Det vore kul att kunna ta en bild på en trappa där en massa människor går, och få rörelseoskärpa så att det ser ut som en flod av människor. Till det kan jag tänka mig att ett 10-stegs gråfilter skulle vara väl ämnat.

Jag fick inspiration till en sådan bild när jag såg en på webben någonstans. Är det någon som vet var det finns exempel?

Per.


Det blir så långa slutartider med ett 10 stop filter, så jag tror ingen fastnar på bilden om dom inte står stilla.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.