Annons

Hjälp – Ljusmätningsfråga med pentax super ME

Produkter
(logga in för att koppla)

gulehe

Aktiv medlem
Jo jag har en pentax super me som jag hade tänkt fota med men innan så hade jag tänkt fråga om råd.
Jag har en del takumarobjektiv med gänga som jag hade tänkt använda men ljusmätningen verkar inte riktigt hänga med eller så är det jag som inte riktigt är med. Med blänadre 2.0 på ett 1.4 objektiv (och m42- pentax k-adapter) vill kameran ha kortare slutar tid än med smc 50mm 2.0 (med bajonet) Varför? mängden ljus som kommer in i kameran är väl samma mängd? ljusmätaren i kameran verkar fungera fint f.ö.
så, hur gör jag? Hur mycket ska jag underexponera, eller ska jag bara tro på att kameran vet bäst?

Tack på förhand?

Jo jag har en pentax super me som jag hade tänkt fota med men innan så hade jag tänkt fråga om råd.
Jag har en del takumarobjektiv med gänga som jag hade tänkt använda men ljusmätningen verkar inte riktigt hänga med eller så är det jag som inte riktigt är med. Med blänadre 2.0 på ett 1.4 objektiv (och m42- pentax k-adapter) vill kameran ha kortare slutar tid än med smc 50mm 2.0 (med bajonet) Varför? mängden ljus som kommer in i kameran är väl samma mängd? ljusmätaren i kameran verkar fungera fint f.ö.
så, hur gör jag? Hur mycket ska jag underexponera, eller ska jag bara tro på att kameran vet bäst?

Tack på förhand?

Min gissning är att kameran inte uppfattar att du ställt in bländare 2 på objektivet.
Med bajonettfattningen "fattar" kameran att du bländat ned till bländare 2, eller 5,6 eller vad det nu är.
Men med M42-objektivet ges ingen information om vilken bländare som objektivet ställts in på utan mätningen sker på full öppning.

Har du provat med andra bländarväden också?

jo men bländare 2 på båda objektiven verkar ge olika slutartider, och när jag bländar ner så hänger ljusmätaren med, men just att f2.0 kan ge olika slutartider verkar skumt. ska testa igen och se om jag kanske slarvade första gången.

jo men bländare 2 på båda objektiven verkar ge olika slutartider, och när jag bländar ner så hänger ljusmätaren med, men just att f2.0 kan ge olika slutartider verkar skumt. ska testa igen och se om jag kanske slarvade första gången.

Hej !

Det ska mätas nerländat, blir det mörkare när du vrider på
bländaringen ?

//MW

Hej !

Det ska mätas nerländat, blir det mörkare när du vrider på
bländaringen ?

//MW

Hej! jo precis!
gjorde nu ett lite mer precis test och då visar mätaren någorlunda rätt, 1/125 slutartid vid f1,4 med takumargluggen och 1/60 vid f2,0 med den andra. Tack för hjälpen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar