Annons

Hjälp önskas - är detta ett vettigt D70-paket?

Produkter
(logga in för att koppla)

J.H.

Medlem
Hej,

Ska inom kort köpa D70, men är osäker på val av optik och minneskort - får lika många rekommendationer som antalet butiker jag besöker.
Som ny på digital systemkamera är det svårt att veta vad som är "rätt"!

Är detta ett vettigt val?:

D70
AF-S DX 18-70 3,5-4,5G
AF Nikkor 70-300f/4-5.6D
SanDisc CF Ultra II 1GB

Till detta 2xUV-filter och åtminstone Pol-filter till 18-70.

Har av vissa handlare rekommenderats:

Tamron AF 28-300 f/3.5-6.3 XR (ersätter 2xNikkor)
Lexar 1GB 80x (Snabbare än SD Ultra II)
Nikon SB-800 (Då D70-blxten ska vara "dålig")

Vad tycker ni om dessa rekommendationer?

Vill kunna ta bilder som tål att förstoras upp och antar att ED-glasen borgar för bättre bildkvalité?

Tacksam för hjälp!

Hälsningar John

Jag personligen skulle välja det första alternativet. Mestadels för att få tillräcklig vidvinkel. Tänk på att D70'n har skenbar brännviddsförlängning på 1.5 gånger jämfört med en analog Nikon.

Beroende på vad du fotar kanske du inte är i behov av vidvinkel, men jag tror ändå på det första alternativet. Köp till blixten i efterhand om du känner att du behöver den.

Kan bara hålla med Daniel... Kör på ditt paket och köp blixten sen. D70 Blixten är inte dålig, kanske lite klen ibland, men det beror ju på vad man skall fota. SB-800 å andra sidan är en kraftig pryl (som ju också kostar en slant).

J.H. skrev:
Är detta ett vettigt val?:

D70
AF-S DX 18-70 3,5-4,5G
AF Nikkor 70-300f/4-5.6D
SanDisc CF Ultra II 1GB

Har av vissa handlare rekommenderats:

Tamron AF 28-300 f/3.5-6.3 XR (ersätter 2xNikkor)
Lexar 1GB 80x (Snabbare än SD Ultra II)
Nikon SB-800 (Då D70-blxten ska vara "dålig")

Håller med föregående talare och ställer mig tveksam till behovet av SB-800 så här i början.
Tamronalternativet bör du akta dig för, kan inte på långa vägar blir så bra som dit ursprungliga val. Jag gillar att tala varmt om den prisvärda 18-70 gluggen.
Sen tål det och disskuteras huruvida Nikkor 70-300 är det optimala teleobjektivet. Här går åsikterna isär ganska starkt.
Själv tänker jag satsa på vesäntligt dyrare, men som jag tror mycket vettigare 80-200 2,8.

//

Tvekade också på SB-800 pga av priset men just nu är det ju kampanj på den på många ställen. Jag köpte min för 3590 kr på Japan Photo i Göteborg men det var nog den sista.
Scandinavian har den för 3995 kr.

SB 800 är en fantastisk blixt! Går överhuvud taget inte att jämföra med den inbyggda som iof sig är ok för upplättning.
Men den inbyggda kräver ju också att man plockar av motljusskyddet på kit-linsen annars blir det kraftig vinjettering.

Slowfinger skrev:
SB 800 är en fantastisk blixt! Går överhuvud taget inte att jämföra med den inbyggda som iof sig är ok för upplättning.
Men den inbyggda kräver ju också att man plockar av motljusskyddet på kit-linsen annars blir det kraftig vinjettering.

Absolut! Men behöver man en SB-800 redan första dagen med sin D70?
Jag har ännu klarat mig, men snart är det dags för 800:an!

//

Tack för era svar!

Det lutar åt D70 med 2 Nikkor och minneskort från Lexar.

Väntar med blixten och ser hur det går med den inbyggda.

Har ni också tips om vettiga UV-filter och ett Pol-filter till 18-70-optiken?

Trevlig helg!

/John

J.H. skrev:

Har ni också tips om vettiga UV-filter och ett Pol-filter till 18-70-optiken?

Då är det B+W som gäller. Kvalitetsskillanden överstiger prisskillnaden mot de billigare filtren i min mening. De flesta billiga filter består av pressat glas, om jag fattat det rätt så är B+W svarvade, vilket skall ge högre bildkvalitet.
Du vill ju inte sätta ett filter med sämre optiska egenskaper än din lins framför densamma!
Pol-filtret skall vara cirkulärt så det funkar med autofokusen.

//

Megapolare skrev:
Då är det B+W som gäller. Kvalitetsskillanden överstiger prisskillnaden mot de billigare filtren i min mening. De flesta billiga filter består av pressat glas, om jag fattat det rätt så är B+W svarvade, vilket skall ge högre bildkvalitet.
Du vill ju inte sätta ett filter med sämre optiska egenskaper än din lins framför densamma!
Pol-filtret skall vara cirkulärt så det funkar med autofokusen.

//

Är exempelvis Hoya sämre alltså, eller menar du ännu billigare?

Ska kika efter B+W!

/J

J.H. skrev:
Är exempelvis Hoya sämre alltså, eller menar du ännu billigare?

Hoya är ett bra exempel på ett billigt, pressat, sämre (i mitt tycke) filter.
B + W gör dom bästa filtren på marknaden och med dem riskerar du inga oönskade sidoeffekter. Prisskillnaden är nån hundralapp. Låt inte hundralappar påverka när kameran och linserna kostar närmare 15-20 tusen kronor!

//

Re: Re: Hjälp önskas - är detta ett vettigt D70-paket?

Megapolare skrev:
Håller med föregående talare och ställer mig tveksam till behovet av SB-800 så här i början.
Tamronalternativet bör du akta dig för, kan inte på långa vägar blir så bra som dit ursprungliga val. Jag gillar att tala varmt om den prisvärda 18-70 gluggen.
Sen tål det och disskuteras huruvida Nikkor 70-300 är det optimala teleobjektivet. Här går åsikterna isär ganska starkt.
Själv tänker jag satsa på vesäntligt dyrare, men som jag tror mycket vettigare 80-200 2,8.

//

Jag funderade en hel del på mitt val av telezoom. Var inne på Nikons 70-210 AF ett tag, men fastnade till slut för Sigmas 70-300/4-5,6 Super APO II. Jag ville ha lite mer än 200 mm (dvs 300 på min D70) som längsta brännvidd.

Den kostar 2095 kr på Scandinavian, och jag är mycket nöjd med resultaten så här långt. En "bonus" man får är makroläget mellan 200 och 300 mm. Den balanserar finfint på en D70 och känns ganska välbyggd.

Megapolare skrev:
Hoya är ett bra exempel på ett billigt, pressat, sämre (i mitt tycke) filter.
B + W gör dom bästa filtren på marknaden och med dem riskerar du inga oönskade sidoeffekter. Prisskillnaden är nån hundralapp. Låt inte hundralappar påverka när kameran och linserna kostar närmare 15-20 tusen kronor!

//

Pratade med en fotohandlare som säger att även Hoya är slipat/svarvat.

Är det fel?

Undrar John

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar