Hej!
Jag är en tjej som vill lära mig att plåta digitalt. Har tidigare bara kört analogt med farsans gamla Pentax. Jag har begränsad ekonomi och letar kameror i andra hand. Har nu hittat en Nikon d300s på Blocket som säljs med ett Sigma 70-200 F2.8 ex apo dg macro för 5.500. Enligt annonsen är det 66% av sensorn kvar. Känner mig lite dum, men vet liksom inte vad detta innebär, eller om det är en bra affär?
Hur kan jag när jag kikar på kameran imorgon avgöra om den är "sliten" eller i bra skick?
Tusen tack för all hjälp!
D300s är en bra kamera, och objektivet är bra, priset låter ok.
Det är svårt att avgöra från en snabb inspektion hur sliten en kamera egentligen är. Men vissa saker går ändå att kolla, kika efter yttre slitage - om den är repig, nött eller har några märken som ser ut att komma från smällar. Ta av objektivet och om det verkar vara mycket damm runt spegeln i kameran och på de bakre glasytorna på objektivet. Känns på knappar och rattar så de inte verkar glappiga, sitta löst eller tvärtom gå misstänkt trögt.
Sakerna jag räknat upp ovan är i sig själva egentligen inga problem, så blir alla kameror och objektiv som använts flitigt. Men det ger ju en känsla för om utrustningen är sliten och kan vara orsak att pruta lite.
Allvarligare saker att kika efter är att fokusera objektivet fram och tillbaka (från nära till långt bort) och höra så det inte låter konstigt eller verkar fokusera om ojämnt. Samma med zoomringen, zooma in och ut och känn så det inte är ojämnt motstånd. Skaka försiktigt på hela paketet, det skall inte finnas några lösa saker som skramlar runt.
Men igen, det är svårt att se fel vid en snabb inspektion. Elektriska fel syns och hörs oftast inte.
Att han skriver att 66 % av sensorn är kvar syftar som Peter skrev i föregående inlägg troligen på hur många bilder kameran har tagit. Sensorn i sig själv slits inte och förbrukas inte på något sätt. Formuleringen tyder onekligen på att ägaren har lite dimmiga begrepp om kameror i allmänhet.
Nikon uppger att D300s testats genom att ta 150 000 bilder:
http://imaging.nikon.com/lineup/microsite/d300s/en/reliability/
En del tror att de där värdena (alla tillverkare uppger sådana) är något slags exakt mått på hur länge en kamera håller, men det är mest ett väldigt ungefärligt mått på hur länge slutare och spegelmekanismen i en kamera minst
bör hålla om inget konstigt inträffar. Men, gissningsvis har kameran du kikar på tagit runt 50 000 bilder, alltså en tredjedel av 150 000 vilket leder till siffran "66 % kvar". I praktiken kan den gå sönder imorgon eller klara en halv miljon bilder till utan problem - eller något mitt emellan de två ytterligheterna. Men, 50 000 bilder innebär att kameran använts, det är i sig inte speciellt mycket. Många kameror tar hundratusentals bilder innan de lägger av.
Jag kan hålla med Peter i det förra inlägget att det egentligen inte är någon brådska. Paketet du hittat låter helt ok, men det vimlar av bra begagnade kameror och med lite tålamod kommer du hitta många bra erbjudanden för runt 5000 kronor. Kika på det, men om det ser slitet ut eller något verkar skumt, avvakta och leta upp något annat.