Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjääälp, blixten funkar inte.

Produkter
(logga in för att koppla)

Klokflickan

Ny medlem
Hejsan!

Min blixt fälls inte upp med automatik trots att den är inställd på en av de lägen där den borde göra det (gröna).

Läst instruktionsboken och allt är kollat. Men den säger att jag bör få ett felemdelande då blixten inte fälls upp men det får jag inte.

När jag trycker på den lilla blixtikonen på sidan så blixtrar den men luckan fälls inte upp.

Kan jag ha sån tur att det ändå finns ett trix att få den att funka eller är det till att plocka fram garantikvittot o lämna in den? Nåra tips?

Mia

Gröna löget = gröna rutan på en Canon?

I så fall bestämmer kameran om blixten behövs. Prova med att sätta på linslocket och se om blixten hoppar upp.

Hej!

Ja jag har en Canon EOS 300d. Gröna läget på den. Har testat att få upp blixten med noll ljusinsläpp. Den funkar fortfarande inte. Dags att lämna in den till reparatören då...?

Mia

Tackar:)

Tack för tipsen på Verkstäder. Toppen!

Ja jag får lämna in den EFTER semestern. Det blir ju mest utomhusbilder i sommar. Vill ju inte vara utan den...skit oxå!

Mia

Det går kanske fortfarande att fälla upp blixten manuellt i P-, Tv-, Av- eller M-läget? I så fall är det ju inga problem att ta blixtbilder och "sommarn kanske är räddad". Du får ju oxå på så sätt mer kreativ kontroll när blixten skall användas!

mvh / Matti

Nääeeeeeeee

Matti!

Ja det var ju såklart en öppning men tyvärr så funkar det inte heller. Jag får ta den till verkstaden.

Tack för alla bra svar och erat engagemang!

Mia

ANNONS