Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP! Varför ser bilderna ut såhär i datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vid två tillfällen nu har bilder jag tagit med min Canon Eos 7D sett jätte konstiga ut efter att jag laddat upp dom på datorn. I kamerna ser dom normala ut & även i datorn till en början. Men sen är det precis som om datorn tänker till & gör så att bilderna ser hel konstiga ut- Vet någon vad detta kan bero på? Jag bifogar en av bilder så ni får se hur dom ser ut- Dock ser inte alla ut såhär. Vissa har gröna, vita eller gula inslag.

Bilagor

• IMG_0869.jpg
    IMG_0869.jpg
    20 KB · Visningar: 592
Vid två tillfällen nu har bilder jag tagit med min Canon Eos 7D sett jätte konstiga ut efter att jag laddat upp dom på datorn. I kamerna ser dom normala ut & även i datorn till en början. Men sen är det precis som om datorn tänker till & gör så att bilderna ser hel konstiga ut- Vet någon vad detta kan bero på? Jag bifogar en av bilder så ni får se hur dom ser ut- Dock ser inte alla ut såhär. Vissa har gröna, vita eller gula inslag.
Minneskortsläsaren gissar jag på. Ladda över bilderna via den vita sladden du fick med till kameran.
Fotar du i raw kan det även vara rawkonverteraren som inte är uppdaterad, men då borde du fått fel på alla bilder.

Jag har fått dylika fel vid två tillfällen. Vid det ena var det minneskortet som gått sönder, vid det andra blev det skrivfel i kameran. Det avhjälptes med rengöring av kort och kortplats i kameran.

Om jag var du skulle jag, om jag hade bilderna kvar på kortet, testa om de går att läsa utan fel genom kameran som föreslagits. Och om inte så skulle jag göra rent kort och kortplats samt kortläsare och om det fortfarande är problem testa ett annat minneskort.

Jag har sett liknande skador på bilder om anslutningen till kortläsaren dragits ur, eller att kortet dragits ur kortläsaren, utan att man "bett datorn om lov" att göra det. Det gäller alla minnesenheter iofs.

Hur det är när man laddar in bilder direkt från kameran är lite olika, men det brukar rekommenderas något lämpligt sätt i bruksanvisningen

ANNONS