Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP, tappat kameran!

Produkter
(logga in för att koppla)

amandarosende

Avslutat medlemskap
Hej! Skulle bli jättetacksam om jag fick svar.
Jag hade nämligen min kamera på stativet ca 1.20 högt och det åkte i golvet med objektivet först. Nu har det låst sig men kamerahuset verkar fungera iallafall. Det går att ta kort men objektivet vill inte fokusera eller så, det går inte ens att ändra brännvidd. Blixten låter även lite konstigt.

Såå, det jag undrar om det går att fixa? Det är bara ett vanligt 18-55objektiv.
Ska jag skicka in på lagning? Köpa ett nytt? Ta ut hemförsäkring med självrisk på 1500kr (om man kan ta det för hela kameran)?
Jag har ingen aning!
 
Kolla på Tradera, brukar finnas för 600-800 kr. Alternativt ta tillfället i akt och uppgradera.
 
Objektivet är så pass billigt att det inte lönar sig att reparera, du kan roa dig med att skruva isär det istället. Kameran borde klara ett fall ganska bra, du säger att blixten "låter konstigt" men blixtrar den? Du kan alltid gå in till en kameraaffär och be att få prova kameran med något av deras objektiv innan du bestämmer dig för att skicka kameran på reparation.
 
Hej! Skulle bli jättetacksam om jag fick svar.
Jag hade nämligen min kamera på stativet ca 1.20 högt och det åkte i golvet med objektivet först. Nu har det låst sig men kamerahuset verkar fungera iallafall. Det går att ta kort men objektivet vill inte fokusera eller så, det går inte ens att ändra brännvidd. Blixten låter även lite konstigt.

Såå, det jag undrar om det går att fixa? Det är bara ett vanligt 18-55objektiv.
Ska jag skicka in på lagning? Köpa ett nytt? Ta ut hemförsäkring med självrisk på 1500kr (om man kan ta det för hela kameran)?
Jag har ingen aning!

Liknande grej hände med min kamera. Jag ringde försäkringsbolaget och lämnade sedan in kameran till det ställe som de föreslog. Några veckor senare var både objektiv och kamera fixade. Det satt en blixt på kameran. Plasten vid blixtskon hade spruckit, och slitit bort en del av ett kretskort. Dessutom hade solskydd och gänga på objektivet gått sönder. Även i mitt fall så verkade själva kameran fungera. MEN när jag lämnade in den sa de till mig att om detta händer igen så ska jag omedelbart ta ut batteriet och lämna in kameran, då det tydligen kan hända konstiga saker annars om man har otur.

Självrisken var väl ca 1500. Men det känns ändå fint att de fixade grejerna i stället för att kassera och bara ge nytt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.