Annons

HJÄLP!!Svårt att bestämma mig

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomsan

Avslutat medlemskap
Har tänkt att inhandla en kamera men vet inte riktigt vilken jag ska ta. Har bestämt mig för 3 olika men kan inte bestämma mig.
Det är min första digitalkamera och är helt ny på det här. Vore snällt om ni ville ge några råd.
Det här är kamerorna.
Kodak Easyshare DX6490
Konica Minolta Z2
Olympus Camedia C750 Ultra Zoom.
Jag ska köpa till ett 128 eller 256 minne. Vilken är mest prisvärd och håller i längden?
MVH Tomsan
 
Ingen av dem! Skulle jag köpa en kamera med mycket zoom idag så skulle jag kolla kameror med bildstabilisering, som Canon S1 eller Panasonic FZ10.

Jag har själv en 750, och kan säga att:

- jag använder sällan bortre halvan av zoomen
- den är lite väl långsam, speciellt i fokuseringen
- bildkvaliteten är mycket bra
- minst i klassen? (ändå inget för fickan)
- fina närbilder

Långsamheten är akilleshälen. Du tar inga fina bilder på vilda fåglar med den, inte heller sport eller barn. Det är en kamera för stillastående motiv.
Z2 lär vara mycket snabbare. Kodaken är i första hand budgetalternativ, men inte dålig mer än att den har taskig närgräns enligt specen.

Så av dina tre alternativ skulle jag ta Z2, men kolla de som har bildstabilisering som sagt.

Men fråga dig: behöver du verkligen 10x zoom? Till vad?
 
Jag har tagit mig en funderare och kommit fram till att jag nog ska gå ner till 3x zoom och kanske 4 Mpixlar. Får nog se mig efter nya objekt.
 
Kolla lite på Canon A80, den verkar riktigt prisvärd! stämmer väl ungefär med 3x zoom och 4mp, har ju dessutom vinklingsbar lcd vilket är trevligt.
 
Jag har tagit mig en funderare och kommit fram till att jag nog ska gå ner till 3x zoom och kanske 4 Mpixlar. Får nog se mig efter nya objekt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.