Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP! slutartid med blixt - Canons 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är egentligen en Nikongrabb men ska nu jobba med Canon 30D. Tyvärr så får jag inte kameran att bete sig som jag vill (med andra ord som min Nikon fungerar).

Något jag har märkt är att AV och TV verkar fungera annorlunda. Jag vill kunna köra allt så automatiskt det går - men vill just kunna ställa framförallt bländaren för att kontrollera skärpedjupet.

Då till mitt problem: Jag får långa slutartider även då jag använder blixt och borde kunna få betydligt snabbare slutartider. Vi pratar en glugg på fast 2.8.

En 30D-polare till mig hade stött på "problemet" med och sade att jag kunde gå in i customfunctions och där ändra Blixtsynktid med Av från AUTO till 1/250 (fast). Då funkar det ju - men jag vill inte alltid att kameran ska behöva drämma på med stark blixt bara för att uppnå den slutartiden.

Hur gör jag så att kameran funkar som jag VILL att den ska, dvs att den ställer slutartiden på ett normalt sätt när jag satt AV. Håller på att få spatt.

Får samma problem med interna blixten som med Canons 280EX (heter den va?).

Behöver hjälp rätt snart!

Mvh
Fredrik
 
Det fixade sig. Kollade lite trådar och fann att man kör i "M-läget" istället. Men det känns ändå underligt att inte kunna köra AV "som vanligt". Är detta någon unik Canonfeature (eller icke-feature) ?

/Fredrik
 
Så här

Det finns mycket om detta här på Forum. Här är en kort samanfattning:

I AV och TV-läge mäter kameran det naturliga ljuset för att man ska kunna använda blixtljuset som fyllnadsljus för att få bort fula skuggor.

I helmanuella läget kan du själv ställa tiden och bländaren (använder själv alltid vid blixtljus) Ställ in tid t.ex 1/250 och bländare så sköter blixautomatiken om så att du får rätt mängd blixt. Kompensera blixtljuset med blixtkomp-knappen och hjulet och kompensera det naturliga ljuset (om du vill ha med mer av detta) genom att sänka tiden eller minska bländaren.

I p-lägen får du snabbaste slutartid (1/250) med blixt.
 
nifo skrev:
Det fixade sig. Kollade lite trådar och fann att man kör i "M-läget" istället. Men det känns ändå underligt att inte kunna köra AV "som vanligt". Är detta någon unik Canonfeature (eller icke-feature) ?

/Fredrik

Vad menar du med "som vanligt"? I A-läget fungerar Canon antingen med fast slutartid eller så ställer kameran slutartid beroende på befintligt ljus.
Jag kan inte förstå vad som skulle kkunna vara annorlunda.
Blixten styrs inte av slutartid, utan enbart av vald bländare och avstånd till motivet.
Bäst är nästan alltid att, som du kommit fram till, att ställa kameran på manuell och få total kontroll.
Många ror att det är svårt, men med histogram är det en baggis att ställa tid och bländare manuellt.
 
Ett sätt att använda Av-läget är att ställa in bländare och blixtstyrka rätt, och så kan du sätta önskad exponering för att låta kameran räkna ut slutartiden för det som är belyst med naturligt ljus. Tex om du vill ha bakgrunden underexponerad två stopp jämfört med det blixtbelysta motivet ratta in -2 stopp. Iofs gör man ju det ganska enkelt med M-läget också, eftersom ljusmätning sker kontinuerligt (iaf på 40D, antar att det är samma på 30D).
 
hallenberg skrev:
Ett sätt att använda Av-läget är att ställa in bländare och blixtstyrka rätt, och så kan du sätta önskad exponering för att låta kameran räkna ut slutartiden för det som är belyst med naturligt ljus. Tex om du vill ha bakgrunden underexponerad två stopp jämfört med det blixtbelysta motivet ratta in -2 stopp. Iofs gör man ju det ganska enkelt med M-läget också, eftersom ljusmätning sker kontinuerligt (iaf på 40D, antar att det är samma på 30D).

I AV-läget ställer kameran själv in blixtstyrkan beroende på vilken bländare du valt och avståndet till motivet.
 
Ehm, det beror ju helt på vilken blixt du har och hur du använder den. Kör du TTL så är du ju alltid låst till vad kameran anser är "rätt" blixtstyrka... Jag fotar enbart med manuellt ställd blixtstyrka, kameran har inget som helst att säga till om på den fronten.

Av räknar ut slutartiden baserad på vald bländare och exponering.
 
hallenberg skrev:
Iofs gör man ju det ganska enkelt med M-läget också, eftersom ljusmätning sker kontinuerligt (iaf på 40D, antar att det är samma på 30D).
SÅ fort man trycker in avtryckaren halvägs så mäter 30d.
 
Robin Gyllander skrev:
SÅ fort man trycker in avtryckaren halvägs så mäter 30d.
Kanske är samma med 40D iofs, men den är smart nog att uppdatera hur ändringar i bländare och slutartid påverkar exponeringen kontinuerligt baserat på senaste mätningen i vart fall =)
 
Underbar respons. Tack! =)

Nu när jag vet att M-läget ändå får ses som hyfsat automatiskt, så är problemet väck! Tack!

Mvh
Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.