Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP!!!!! Min KM5D Akut sjuk!

Produkter
(logga in för att koppla)

Hekla

Avslutat medlemskap
Är ägare till en Konica Minolta 5D, sedan ett drygt år tillbaka. Förmodar att därmed har ju garantin precis gått ut.
Idag slutade kameran plötsligt att fungera. När jag sätter på den hörs ett "brummande" ljud en liten stund, detta ljud upphör sedan av sig själv. Men dessvärre går ej avtryckaren att trycka ner. Fokusering och andra inställningar fungerar. Jag har provat med flera olika minneskort, formaterat dem i kameran. Tagit ur batteriet.......
Just nu känner jag mig väldigt ledsen..... har någon annan råkat ut för det här problemet? Har ni förslag på åtgärd eller är det bara att ringa Zieger?
HOppas på er hjälp!!!
mvh/lisa

Tjenare,
Låter som ett antiskak fel. Jag hadde ett liknande problem och fick skicka in den till Zieger.

Om du tittar i sökaren när du väl fått stop på brumm ljudet så ser du antagligen att antiskak 'handen' är på max även om kameran är helt still.

Hej!
Har du prövat om konsumentköplagen (2 års garanti) gäller.

Senast ändrad:
Re: Re: HJÄLP!!!!! Min KM5D Akut sjuk!

einar skrev:
Har du kollat om Konsumentköplagen (2 års garanti) kan bli aktuell?

Tack för ditt svar!
Nej! Har liksom ingen riktig koll på sånt där. Vet du hur man kollar det?
/lisa

Du tar kontakt med den affär som du köpt kameran av och har kamerans garanti gått ut frågar du om konsumentköplagen gäller. Du får säkert nekande svar, men stå på dig. Under kamerans garanti är säljaren som skall bevisa att du felat som gjort kameran obrukbar. Under konsumentköplagen är det du som skall bevisa att det är ett ursprugligt fel. Detta kan vara svårt, men inte omöjligt.
Lycka till.
Eie

Det är knappast ditt fel att AS:en gått sönder, det händer lite då och då på 7D och 5D (verkar vanligare på 7D, men det kanske finns fler av dom), men det är nog inget "fel" utan slitage helt enkelt.

einar skrev:
Hej!

TAck för tipset! Jag ska kolla upp det. Men är nog lite svårt att få det till ett ursprungligt fel.
mvh/lisa

k95_ean skrev:
Min D7D (som är köpt fr Tyskland) är det två års garanti på enl Zieger, så ring och kolla med dem!

TAck Emma!
Jag ska ringa Zieger imorgon. Tänk om det hade varit så bra! Sedan är det ju alltid trist att vara utan sin kamera. Har du haft liknande problem?
mvh/lisa

FILM) (Anddje skrev:
Det är knappast ditt fel att AS:en gått sönder, det händer lite då och då på 7D och 5D (verkar vanligare på 7D, men det kanske finns fler av dom), men det är nog inget "fel" utan slitage helt enkelt.

Låter rimligt, de här moderna kamerorna verkar vara lite "klena", men det är kanske priset man får betala för all elektronik?
mvh/lisa

Ursprungligt fel kan ju vara materialfel, konstruktionsfel mm. Tänk på vissa bilfirmor som återkallar 100 000 tals bilar pga brister.
Varför inte på en kamera.

Hekla skrev:
TAck Emma!
Jag ska ringa Zieger imorgon. Tänk om det hade varit så bra! Sedan är det ju alltid trist att vara utan sin kamera. Har du haft liknande problem?
mvh/lisa

Nej, det var inte AS som spökade i mitt fall utan slutaren som bråkade. Jag trodde bara att jag hade ngra få dagar på mig när jag skickade in kameran, så det var skönt att höra då att garanti-tiden var längre än jag trodde!

Lycka till! Tråkigt att vara av med kameran, men det är skönt när man får tillbaka en fungerande kamera! :)

hbengtsson skrev:
Trist. Innebär detta att kameran blir helt obrukbar - även om du stänger av AS?

Ja, tyvärr så funkar den inte även om antishaken är avstängd. Så tråkigt att vara utan kamera. Jag får väl skicka in den så fort så möjligt och bara hoppas att de inte behåller den alltför länge och att jag inte blir helt ruinerad.

mvh/lisa

einar skrev:
Hej!

Nja... 3års reklamationsrätt är vad som gäller numera.
Det ändrades från 2 till 3år 050401 om jag inte minns helt fel.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar