Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP - min email funkar inte

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
OK, jag vet, inte ett fotoproblem, men här finns en massa duktiga datamänniskor och jag har varit utan email i 1 1/2 vecka.

Dator och emailclienter Kör en fast pc med Outlook och en MBP med Mail
Uppkoppling Har fiber in i huset, Bredband2 tjänsteleverantör
Distribution - router Asus RT-AC 68U, dual band

Har fungerat alldeles utmärkt i ett halvår
Förra fredagen upphörde emailen att fungera hemma på båda datorerna, internet uppkoppligen funkar perfekt fortfarande
Går inte heller att komma in på Mina sidor resp webmailen hemma med ngn av datorerna


Men emailen fungerar (med MBP) i fritidshuset där jag har ett mobilt bredband med Tre som leverantör

Och det visar sig att emailen fungerar hemma också om jag kopplar förbi routern och går direkt från fiberdosan

Jag har både startat om routern och återställt den till fabriksinställningar och startat om, emailen funkar fortf inte via routern (det är en ganska ny och rel dyr router, drygt 2000 spänn)

Routern är alltså problemet, men vad gör jag?
Dessutom, är det verkligen routern? Varför fungerar internet med det enda undantaget att jag inte kommer in på webmailen och det är ju en hemsida på nätet?
Har varit i kontakt med både Bredband2 som konstaterar att det är routern och Asus som tror att Bredband2 har ngn speciell port som måste vara öppen. En kille på Bredband2 pratade faktiskt om en port jag inte hört talas om tidigare, port 2096. Portarna som krävs i mina emailklinter är 995 för ingående och 465 för utgående, där har aldrig ngn nämnt ngt om port 2096.

Mkt tacksam för idéer!
 
För att kolla om det beror på portar eller annat kan du öppna alla portar genom att tillfälligt aktivera DMZ i routern. Om mail funkar då får du lägga till den porten som saknas (2096?).
Lycka till
 
För att kolla om det beror på portar eller annat kan du öppna alla portar genom att tillfälligt aktivera DMZ i routern. Om mail funkar då får du lägga till den porten som saknas (2096?).
Lycka till
Efter femtielva kontakter med Bredband2 och Asus har det löst sig idag på morgonen. Det visade sig att det inte var routern När jag höll på och strulade med att uppdatera min emailadress i Macen då för en och en halv vecka sen så provade jag med flera inställningar av mailkontot och gör man för många misslyckade försök med ett mailkonto spärrar Bredband2 automatiskt det Ip-nummer försöken kom ifrån. Eftersom jag gjorde detta på Macen hemma och uppkopplad i mitt hemmanätverk var det routerns IP-nummer som spärrades hos Bredband2. Routern IP-adress har alltså varit spärrad hos Bredband2 tills de manuellt släppte spärren idag och si, mailen funkade omgående bra! Tack för att du brydde dig!
 
Efter femtielva kontakter med Bredband2 och Asus har det löst sig idag på morgonen. Det visade sig att det inte var routern När jag höll på och strulade med att uppdatera min emailadress i Macen då för en och en halv vecka sen så provade jag med flera inställningar av mailkontot och gör man för många misslyckade försök med ett mailkonto spärrar Bredband2 automatiskt det Ip-nummer försöken kom ifrån. Eftersom jag gjorde detta på Macen hemma och uppkopplad i mitt hemmanätverk var det routerns IP-nummer som spärrades hos Bredband2. Routern IP-adress har alltså varit spärrad hos Bredband2 tills de manuellt släppte spärren idag och si, mailen funkade omgående bra! Tack för att du brydde dig!

Känner till den där routern och precis om med andra routrar, de spärrar inte utgående trafik om man inte själv valt till det förstås.

Om DMZ - man bör inte ansluta en dator direkt till internet pga virusrisken.

Att webmailen inte heller funkade är ett tydligt tecken på att problemet inte ligger "hemma".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.