Khalad
Aktiv medlem
OK, jag vet, inte ett fotoproblem, men här finns en massa duktiga datamänniskor och jag har varit utan email i 1 1/2 vecka.
Dator och emailclienter Kör en fast pc med Outlook och en MBP med Mail
Uppkoppling Har fiber in i huset, Bredband2 tjänsteleverantör
Distribution - router Asus RT-AC 68U, dual band
Har fungerat alldeles utmärkt i ett halvår
Förra fredagen upphörde emailen att fungera hemma på båda datorerna, internet uppkoppligen funkar perfekt fortfarande
Går inte heller att komma in på Mina sidor resp webmailen hemma med ngn av datorerna
Men emailen fungerar (med MBP) i fritidshuset där jag har ett mobilt bredband med Tre som leverantör
Och det visar sig att emailen fungerar hemma också om jag kopplar förbi routern och går direkt från fiberdosan
Jag har både startat om routern och återställt den till fabriksinställningar och startat om, emailen funkar fortf inte via routern (det är en ganska ny och rel dyr router, drygt 2000 spänn)
Routern är alltså problemet, men vad gör jag?
Dessutom, är det verkligen routern? Varför fungerar internet med det enda undantaget att jag inte kommer in på webmailen och det är ju en hemsida på nätet?
Har varit i kontakt med både Bredband2 som konstaterar att det är routern och Asus som tror att Bredband2 har ngn speciell port som måste vara öppen. En kille på Bredband2 pratade faktiskt om en port jag inte hört talas om tidigare, port 2096. Portarna som krävs i mina emailklinter är 995 för ingående och 465 för utgående, där har aldrig ngn nämnt ngt om port 2096.
Mkt tacksam för idéer!
Dator och emailclienter Kör en fast pc med Outlook och en MBP med Mail
Uppkoppling Har fiber in i huset, Bredband2 tjänsteleverantör
Distribution - router Asus RT-AC 68U, dual band
Har fungerat alldeles utmärkt i ett halvår
Förra fredagen upphörde emailen att fungera hemma på båda datorerna, internet uppkoppligen funkar perfekt fortfarande
Går inte heller att komma in på Mina sidor resp webmailen hemma med ngn av datorerna
Men emailen fungerar (med MBP) i fritidshuset där jag har ett mobilt bredband med Tre som leverantör
Och det visar sig att emailen fungerar hemma också om jag kopplar förbi routern och går direkt från fiberdosan
Jag har både startat om routern och återställt den till fabriksinställningar och startat om, emailen funkar fortf inte via routern (det är en ganska ny och rel dyr router, drygt 2000 spänn)
Routern är alltså problemet, men vad gör jag?
Dessutom, är det verkligen routern? Varför fungerar internet med det enda undantaget att jag inte kommer in på webmailen och det är ju en hemsida på nätet?
Har varit i kontakt med både Bredband2 som konstaterar att det är routern och Asus som tror att Bredband2 har ngn speciell port som måste vara öppen. En kille på Bredband2 pratade faktiskt om en port jag inte hört talas om tidigare, port 2096. Portarna som krävs i mina emailklinter är 995 för ingående och 465 för utgående, där har aldrig ngn nämnt ngt om port 2096.
Mkt tacksam för idéer!