ANNONS
Annons

HJÄLP!! Min 80-200 är paj!

Produkter
(logga in för att koppla)

Aleks_

Aktiv medlem
Farsan har genom en god vän fått tag på ett 80-200 ED (skjutzoom). Problemet va att den va så satans dammig på dom inre linserna så jag kände att jag borde göra rent det, plockade bort främre linsen och gjorde rent och tänkte att man kan ju lika gärna göra rent det från bajonettsidan också...de är här problemet börjar!
Först fick ja inte ens isär skiten, men när jag väl fick det så slog de mig inte ens tanken på att själva kontaktstycket går att lossa så att man inte sliter sönder den där fina ledningsbanan som går till kontakterna, så ja fick lirka ut allt, sen sitter det en halvmåneformad mässingring nånstans, som jag antar inte ligger rätt när jag skruvade tillbaka allt för jag kan inte välja bländare trots att den är ställd på största bländaröppningen..jag ser bara ( f - - )...och på toppen av allt så gick ledningsbatan upp till kontaktstycket sönder när jag monterade tillbaka allt pga att min katt bestämde sig för att vässa klorna på mina ben så objektivet vinglade till och jag råkade vid tillfället enbart hålla i just ledningsbanan....
Nån som har en sprängskiss, idé kring hur man får ihop det, tips råd eller näsdukar så jag kan torka tårarna är välkomna att skriva....

Det beror säkert på att mer eller mindre alla inte sysslar med någonting så idiotiskt som att skruva sönder objektiv. Det där med "förstör det själv" kurser brukar aldrig löna sig. Vad som gäller för dig..Lasses kameraverkstad.
Mvh
JB

aleks_: antar att det var fler än jag som var nyfiken på hur man pajar ett 80-200 :p
det är ju rätt ordentligt byggt...

Janne: du brukar väl inte ha sån här ton i dina inlägg vanligtvis? men visst, fram med saltkaret! skadeglädje kanske är "the shit" s.a.s
(Du kanske inte menade att låta så pass otrevlig, men i så fall får du öva mer på din sarkasm framöver)

hoppas det löser sig för dig aleks_! annars kan man fynda skjutzoomar på t.ex tradera, köpte min där i bruksskick för 2500, å det har funkat bra!

Lever katten? Ring Lasses kameraservice och fråga, det är definitivt värt att kosta på optiken några kronor.

aleks_: antar att det var fler än jag som var nyfiken på hur man pajar ett 80-200 :p
det är ju rätt ordentligt byggt...

Janne: du brukar väl inte ha sån här ton i dina inlägg vanligtvis? men visst, fram med saltkaret! skadeglädje kanske är "the shit" s.a.s
(Du kanske inte menade att låta så pass otrevlig, men i så fall får du öva mer på din sarkasm framöver)

hoppas det löser sig för dig aleks_! annars kan man fynda skjutzoomar på t.ex tradera, köpte min där i bruksskick för 2500, å det har funkat bra!

Nej det är sant, jag hade tänkt sätta dig en sådan här figur men glömde bort det i all hast. Som sagt, skadeglädje är inte alltid en sann glädje.
Mvh
JB

Ja alltså, att den gick sönder va helt enkelt en ren tillfällighet, vassa klor i benet gör ont och man rycker till rätt bra när man inte är beredd...
Objektivet stod rakt upp på mitt arbetsbord och jag va i full gång med att peta tillbaka ledningsbanan till kontaktstycket varvid katten såg att mitt snöre på mjukisbrallorna hängde ner och tyckte väl de skulle va skoj att leka med...så klorna åkte in och jag ryckte till, precis lagom så att ledningsbanan gick av =/
Resten är de inga problem med, de e inte direkt så att det är första gången jag håller på och meckar isär och ihop prylar...
De va därför ja tänkte på om nån hade en sprängskiss eller dyligt, de e ju inge problem med att löda på nya ledningar om ja har en sprängskiss...alternativt fixa en ny ledningsbana från nåt gammalt objektiv som e kasserat..

Och ja...katten lever...=)

Tråden är gammal som gatan men ja tänkte ändå informera om hur det gick med objektivet...
Hörde av mig till han i Nacka som trodde sig ha ett exakt likadant objektiv, visade sig vara fel när jag väl kom fram, ett hårt slag...
Han hade dock en ny krets som han kunde sätta i, men priset skulle blivit så pass högt att det helt enkelt inte lönade sig...så jag struntade i de hela och tänke att ja kan ju alltid köra det manuellt...
Tills för ca en vecka sen...började bli måttligt irriterad på hur svårt det faktiskt va att få en bra bild manuellt med D70'ins sökare, så ja tänkte att objektivet är ju ändå paj, då kan de inte bli värre om ja öppnar det...
Sagt och gjort, plockade ner i princip hela objektivet i molekyler, gjorde rent alla linser, och av en gammal hårddiskkabel (ATA133), tillverkade jag en ny bit krets till förmån för den som va sönder och lödde på direkt på kompnenterna...
Plockade ihop allt och höll tummarna, och det fungerade!!!! :D
Så nu är objektivet fixat och fungerar helt perfekt! :D

Tråden är gammal som gatan men ja tänkte ändå informera om hur det gick med objektivet...
Hörde av mig till han i Nacka som trodde sig ha ett exakt likadant objektiv, visade sig vara fel när jag väl kom fram, ett hårt slag...
Han hade dock en ny krets som han kunde sätta i, men priset skulle blivit så pass högt att det helt enkelt inte lönade sig...så jag struntade i de hela och tänke att ja kan ju alltid köra det manuellt...
Tills för ca en vecka sen...började bli måttligt irriterad på hur svårt det faktiskt va att få en bra bild manuellt med D70'ins sökare, så ja tänkte att objektivet är ju ändå paj, då kan de inte bli värre om ja öppnar det...
Sagt och gjort, plockade ner i princip hela objektivet i molekyler, gjorde rent alla linser, och av en gammal hårddiskkabel (ATA133), tillverkade jag en ny bit krets till förmån för den som va sönder och lödde på direkt på kompnenterna...
Plockade ihop allt och höll tummarna, och det fungerade!!!! :D
Så nu är objektivet fixat och fungerar helt perfekt! :D

Oj! Kanske är dags att öppna en egen kameraverkstad? Bra jobbat!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar