ANNONS
Annons

HJÄLP MIG! Vimmelfoto, DYNAX 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Gabriellaa

Ny medlem
Hallå!

Behöver hjälp nu!!!!!

Jag ska foto vimmel för en nattklubb nu till helgen! har en konica minolta dynax 5D, med blixten 3600 HS D

Vad ska ja fota med för inställningar för att få bäst bilder?!?!?!? Oumibouncher? filter?

är rädd att bilderna blir överexponerade, känns som om blixten är sååå himla stark! vad ska jag göra för att skapa den där mystiska, krogmiljön?!

SNÄLLA GE MIG LITE TIPS OCH RÅD!!!!!!!!!!!

Försök hålla dig till en tråd ;)

Prova ikväll i mitt hus... funkade skitbra med 1/4 s i slutare, 8 i bländare och ISO 100, 50mm/1.8 obektiv, på en canon 400d med Nissin Di622 blixt. Ljuskäglorna från mysbelysningen var kvar... provade med 1/60 i sluare istället, allt ljus kom istället från blixten....

Gonatt

/Stefan

Blixten riktad 45° uppåt med omnibouncer, programautomatik och exponeringsjustera neråt, typ 1-2. Det funkar för mig iaf. :)

Sen får du förbereda dig på att experimentera en del, det är aldrig fel att komma dit innan det "drar igång" och provfota lite. Då kan man alltid lära sig namnen på vakterna, bartendrarna osv, utifall det skulle hända något.

Antar att du redan genomfört din plåtning och hoppas det gick bra!

Har själv plåtat vimmel en hel del - närmare ett år nu faktiskt. Det som "gäller" är 0.4" - 1/4 f5.6-8.0 och ISO 400. Blixten syncar du vid andra ridån. På detta sätt får du med härliga bakgrundsfärger och bra ljus på "modellerna"

50mm är i regel alldelles för mycket. Jag plåtar själv med 20-35 2.8L och ligger allt som oftast kring 24mm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar