Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP köpa studiobelysning för föremålsfoto!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalinka

Aktiv medlem
Hej!
Jag behöver tips på lämpligaste studiobelysning till billigt pris för mitt arbete!

Jag arbetar på ett litet museum med fotografering av museiföremål. Vi fotograferar alla typer av föremål från minsta gem till stora väggbonader och tavlor och alla typer av material textil metall, sten etc etc

Bilderna används i första hand för identifiering och försäkringsändamål och behöver inte vara så eleganta. Alla vi som fotograferar är autodidakter inom foto och ingen av oss har utbilding i studiofotografi.

Hitills har vi fotograferat på fotograferingsbord (i mjölkvit plast, men oftast klätt med grå pappersfond) eller mot väggfond av papper. Vår studiobelysning består av fyra reprolampor med dubbla lysrör - Kaiser 5400 (?? osäker på beteckningen då jag sitter hemma och skriver) stående på enkla stativ med trebensfot och sandsäckar på för stabilitet. Vi skall nu köpa in nya stativ på hjul till vår belysning, då personalen har rörelsehinder och stativen vi har idag är svåra att flytta.

Men jag börjar fundera över om detta ljus är det bästa alternativet? Ska man verkligen använda repro till tredimensionella ting??

Jag har fått ett erbjudande att köpa Mnfrottos stativ 004 med hjul för 1000 kr st dvs 4000kr tillsammans, men börjar fundera om det inte är värt att se över belysningsalternativen och titta på blixtlampor m paraply istället?? Kan vi få ett vetttigt paket som räcker till för ca 6000kr ?

Någon som kan argumentera för och emot olika alternativ?? Reprolampor kontra blixtljus?

Vi har liten budget. Tips på ställen att köpa studioutrustningen begagnat?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar