Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP, fattar inte hur man sparar NEF i elements 5.0

Produkter
(logga in för att koppla)

Martiina76

Medlem
Jag har tagit RAW bilder med min Nikon D80. Öppnar dem sen med elements 5.0 och då har dom runt 8 MB (NEF) sen leker jag lite med dom i 5.0 och när jag sen väljer att spara dom i JPEG så har dom plötsligt bara 1.66 MB kvar (jag väljer högsta på "allt" som går att välja) Vad gör jag för fel, jag vill ju inte ha så låg upplösning på dom sen när jag ska printa / visa på DVD...

Är sån nybörjare på allt det här och böckerna gör mig inte klokare, hur har ni lärt er??? vill någon ge privatlektioner i västra götaland???

MVH Martina

Tjena Martina!

Du låter lätt desperat...;)

Om jag fotograferar en bild så blir den i RAW formatet (Canon CR2, Nikon NEF) så blir den runt 8MB stor, sparar jag den sedan som okomprimerad TIF så blir den över 40MB stor.

Men om ajg vill spara den i Jpeg så blir den bara runt 3MB stor om jag tar max av allt.

Har du inte beskurit bilden på något vis? alltså gjort den fysiskt mindre?.

Blir alla dina bilder av denna storlek?

Du ksall veta att alla bilder blir inte lika stora även om du inte gör någonting med bilden. Bildens storlek påverkas av många saker. Motivets detaljrikedom, ISO inställningar osv osv. Det kanske inte är så konstigt att den blir runt 1.66MB, visserligen tycker även jag det låter lite litet men kolla så du inte beskurit bilden elelr gjort något anant föratt få bilden mindre.

Tack Kalle för snabbs svar...

Inte så desperat men jag hatr att inte "kunna" saker, vill gärna lösa problem som stör mig (typsikt kvinnlingt antar jag;)

Just den bilden hade jag beskurit rätt så ordentligt för jag ville kolla hur mycket jag kunde förstora den så därav blev det nog så lågt... Bilderna jag tog idag vara para testbilder i trädgården så dom kan jag förstöra hur mycket som helst...

Jag ska doch fotografera på en kompis bröllop om ett par veckor och undrar därför hur ni hade gjort för att få bästa resultat???

kan jag fota i RAW, sen redigera i ps för att sen spara i JPEG för att få BRA bilder att visa brudparet eller hade ni fotat i JPEG direkt???

Alla kompetarer och tips är välkomna...

Sparar du som jpeg komprimeras bilden även om du kör på högsta kvaliten. Dock behöver inte slutresultatet bli dåligt för det (även om viss data i bilden försvinner)

Upplösning och filstorlek är två helt olika saker. Olika filformat komprimerar bilden med olika tekniker och gör att filstorleken varierar beroende på vilket format du sparar bilden som. JPG formatet använder en "skadlig" form av komprimering vilket faktiskt innebär att information i bilden plockas bort för att bilden ska ta mindre plats, dess upplösning påverkas dock inte. Vill du experimentera med detta prova att använda Spara för webben/Save for web i Elements. Där kan du ställa in olika nivåer av komprimering och se hur resultatet blir direkt. Prova extremt låg och hör komprimering för att se vad den gör med bilden. Testa och sen bara posta om du har fler frågor.

Ja du, om vi tar ditt första problem med storleken så kanske det löste sig själv eftersom du sa att du hade beskurit den kraftigt.

Ang ditt nästa problem så skulle jag säga att RAW är det enda valet! Fotografering kan vara riktigt klurigt att fotografera även om man är van fotograf. Det bjuder på svåra exponeringsförhållanden eftersom den ena personen är kritvit och den andre oftast är helsvart. Samtidigt så går allt ganska fort och man hinenr inte joxa med inställningar om man inte kan sin kamera perfekt. RAW erbjuder dig som fotograf meöjligheten att efteråt få rätta till lite problem eller att fuska dig till lite bättre slutartider. detta gälelr även att du behärksar RAW konverteraren. Jag vet att vissa stencoola och duktiga fotografer säkerligen kör enbart i Jpeg men även om jag känner mig ganska rutinerad så kör jag alltid RAW + Jpeg som helgardering, du kan gärna inte be dom gifta sig igen för att du inte fick til det hundra procentigt.

www.kalle.bexelius.biz, där har du lite bilder jag tagit på olika brudpar. Alla bilder tagna i RAW, sedan pillar jag i RAW konverteraren, sedan vidare i Photoshop, sedan sparar jag filerna i TIFF för bästa format och enstaka bilder gör jag om till Jpeg. Alla bilder jag skickar till kunden sparar jag givetvis i Jpeg. Men ibland vill dom ha förstoringar efteråt eller liknande, då utgår jag alltid från TIF bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar