Annons

HJÄLP! Canon 7D Problem!

Produkter
(logga in för att koppla)

mhegevall

Medlem
Hej!

När jag startade min 7D idag så märkte jag detta, två gröna streck som åker uppifrån och ner på skärmen och de syns mest om det är lite underexponerat..
Jag hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig med detta, kanske berätta vad felet kan vara?

Notera att jag testat bytt minneskort/batteri samt installerat nyaste firmwire'n!

Tack på förhand!

SE BILD:
http://obj.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=127927&stc=1&d=1357335315

Bilagor

• IMG_5631.jpg
    IMG_5631.jpg
    17.1 KB · Visningar: 766
Likadant på min 7D också, mest uppenbart när man riktar mot ett lysrör.

Jag skulle gissa att detta är fullt normalt, och är relaterat till frekvenserna hos lysrör, uppdateringsfrekvensen på skärmen/LiveView samt att lysrör är väl kända att ge ett visst grönstick vilket kanske kan förklara det gröna?

Någon kanske har en mer tekniskt korrekt beskrivning?

Uppkom problemet nyligen, eller har det alltid funnits?

EDIT : La till en bild på hur mina gröna ränder ser ut.

Bilagor

• 2528.jpg
    2528.jpg
    37.8 KB · Visningar: 642
Senast ändrad:
Det där blev en väldigt liten bild, lägger upp en croppad version för tydlighetens skull.

Bilagor

• 2528_small.jpg
    2528_small.jpg
    53 KB · Visningar: 626
Likadant på min 7D också, mest uppenbart när man riktar mot ett lysrör.

Jag skulle gissa att detta är fullt normalt, och är relaterat till frekvenserna hos lysrör, uppdateringsfrekvensen på skärmen/LiveView samt att lysrör är väl kända att ge ett visst grönstick vilket kanske kan förklara det gröna?

Någon kanske har en mer tekniskt korrekt beskrivning?

Uppkom problemet nyligen, eller har det alltid funnits?

EDIT : La till en bild på hur mina gröna ränder ser ut.

Jag har filmat förut på mitt kontor och det var där jag märkte det ikväll, även testat på mitt badrum och i köket.. Syns olika mycket i olika rum tycker jag men ska testa utomhus imorgon när det är ljust..
Jag har även mailat Canon samt en verkstad i Sthlm.

Jag märkte problemet idag, har faktiskt inte filmat riktigt på ganska länge men fotade en spelning på en nattklubb för 3 veckor sen ungefär och då märkte jag inte något..

Har även märkt att om jag testar att fota så på vissa bilder syns det jätte mycket och på andra ingenting!

Återkom gärna om du får något svar eller listar ut vad problemet kan vara!

Måste också fråga om ränderna syns i datorn när du lagt in?

Det gör det för mig så just därför jag är lite orolig!

Du menar på bilderna från Canon 7D kameran? Har inte provat - har faktiskt aldrig någonsin använt LiveView - förutom ett par gånger för hjälp med manuell fokusering (10x förstoring på LiveView).

Men kan göra det lite snabbt.. Fast det ska ju inte synas på bilderna - min teori är ju om en begränsning för displyen endast och ska inte påverka bilderna.

Du menar på bilderna från Canon 7D kameran? Har inte provat - har faktiskt aldrig någonsin använt LiveView - förutom ett par gånger för hjälp med manuell fokusering (10x förstoring på LiveView).

Men kan göra det lite snabbt.. Fast det ska ju inte synas på bilderna - min teori är ju om en begränsning för displyen endast och ska inte påverka bilderna.

Testa gärna, jag har testat att filma lite med ljus-hjälp av vanlig glödlampa och det syns betydligt mindre då och ska även testa utomhus imorgon..

Provade att ta single shots, och inga tydliga gröna ränder som på LiveView displayen - men i något av korten var det grönstick.

Så jag provade att dra iväg en salva i high speed shots (RAW+JPG) med Auto WB och det var likadant där - vissa av korten hade grönstick - kom dessutom med någorlunda jämna perioder.

Satte WB på Lysrör och endast JPG och drog iväg en lång salva och likadant där - med jämna mellanrum har några kort grönstick.

Kan lägga upp bilderna på Dropbox om ett ögonblick, om någon vill se vad jag menar.

Utan att ha konkreta belägg, så tror jag lysröret bär skulden till detta fenomen. Men i din bilder, har du lika tydliga gröna ränder som i LiveView displayen? Något bildexempel?

EDIT : Provade att göra likadant fast utan att använda LiveView dvs "normalt" sökande och resultatet blev detsamma (grönstick i många bilder).

Provade att ta single shots, och inga tydliga gröna ränder som på LiveView displayen - men i något av korten var det grönstick.

Så jag provade att dra iväg en salva i high speed shots (RAW+JPG) med Auto WB och det var likadant där - vissa av korten hade grönstick - kom dessutom med någorlunda jämna perioder.

Satte WB på Lysrör och endast JPG och drog iväg en lång salva och likadant där - med jämna mellanrum har några kort grönstick.

Kan lägga upp bilderna på Dropbox om ett ögonblick, om någon vill se vad jag menar.

Utan att ha konkreta belägg, så tror jag lysröret bär skulden till detta fenomen. Men i din bilder, har du lika tydliga gröna ränder som i LiveView displayen? Något bildexempel?

Nae på fotona är det mer grönstick än ränderna men på vissa filmklipp jag filmade så syns strecken lika mycket som på bilden jag lade upp här i forumet.. Jag ska testa den lite imorgon under dagen, både foto och film så återkommer jag med bilderna osv imorgon under dagen.. Har även läst lite att det kan vara att sensorn är skadad pga laser från t.ex en nattklubb men sist jag fotade nattklubb var det bara vanliga lampor så konstigt...

Återkommer med bildexempel imorgon!

Här finns bildexemplen (inga vackra bilder men endast som exempel)
https://dl.dropbox.com/u/77860383/7d_green.zip

Provade att filma lite och upptäckte något intressant, med kvalite inställd på 24 fps så flimrade de gröna ränderna som vanligt över skärmen.
Men valde jag något av de tre övriga kvaliterna (en 25 fps och två 50 fps om jag minns rätt) så stod den gröna randen helt stilla på skärmen (eller rörde sig extremt långsamt).

Så min gissning är fortfarande att lysröret (iallafall i mitt fall) har ett stort finger med här.

Ljuset från lysrör, andra urladdningsljuskällor, videoprojektorer etc. skiftar hela tiden med viss frekvens. så jag tror nog att det är det som är orsaken. Samma fenomen som gör att elektroniska sökare inte fungerar så bra i sådant ljus. Frekvensen på ljusförändringen skiftar mellan olika ljuskällor så det kan fungera lite olika i olika situationer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar