Annons

HJÄLP! Angående polariod 1000!

Produkter
(logga in för att koppla)

oskarask

Ny medlem
Hejsan!!

Hittade en Polaroid 1000 på second hand häromdagen och vad mitt otränade öga kan se/höra/känna så är den i fungerande skick!
Eftersom min flickvän har ett genuint analog-foto-intresse så tänkte jag att den kunde bli en fin present, men då måste jag ha tag i film!

Behöver råd om var man köper den billigaste befintliga filmen till en polaroid 1000?
Såg bland annat på ett engelskt forum att sådan film inte längre görs/är väldigt dyr och svår att få tag på, men att man istället kunde köpa filmen till Polaroid 600 och knipsa av några små plastbitar i filmkasetten så att den passar?!


Vill ha råd om hur jag billigast och snabbast får tag på åtminstone ett paket sådan här film!
om det sedan är äkta polaroid, eller någon kopia, spelar ingen roll. det ska bara FUNKA!
gärna länk till någon hemsida där det går att beställa!

Själv kan jag ingenting om varken kameror eller film så inga svåra termer tack.
Svara gärna till [email protected]

MVH Oskar.
 
Kolla The Impossible Project. Det anrika Polaroid-företaget gick i graven, men efter några år försökte sig ett gäng på att återuppta tillverkningen av ett par av Polaroid-filmerna. Det verkar som att de har tagit fram film som passar till Polaroid 1000. Polaroidfilmerna var dyra förr, men nu är det än värre...

http://shop.the-impossible-project.com/shop/film/sx70/fi_sx70_1_px70_bp_mum#p1

Kostar således 20 Euro för en 8-bilders film (plus frakt får man förmoda). Men är du säker på att kameran funkar? Annars är det ju inte lönt att köpa någon dyr film. Just 1000-modellen var ökänd för att många av dem pajade - var nog en av de sämsta Polaroidmodellerna i detta avseende. Du skulle hellre ha satsat på t.ex. en SX-70, de hade en helt annan kvalitet. Men dessa får man ju å andra sidan inte nästan gratis.

Scandinavian Photo har några av dessa nytillverkade Polaroidfilmer för svartvitt resp. färg à 249 kr st. Du kan ju kolla med dem.
.
 
Senast ändrad:
Har du också skaffat en Polaroid 1000? Trots mitt råd om att skaffa någon SX-70 modell i stället? :)

Ifall du inte råkar inneha lämplig serviceutrustning, så kan du inte kolla kameran utan att köpa en film och stoppa i. Batteriet sitter i filmpacken, så kameran är död utan film.
 
Hehe, OK. Du får väl se hur du ska göra , Polaroidkamerorna har ju sin charm, liksom karaktären på deras bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.