Annons

HJÄLP!!! 350D vs 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Myskmadra

Medlem
Vet att det finns flera diskussioner på ämnet men de är så hiskeligt långa att jag är fräck nog att starta en ny,förlåt!
Är ny på forumet och slänger mig hejdlöst in i debatten!
Hade mentalt ställt in mig på 350D skulle bli min övergång till den digitala världen (gulp..)
Problemet(?) är att jag på lunchen besökte en fotoaffär i Malmö för att känna lite live på ett exemplar...
och där var jag tillräckligt korkad att be att få kolla på både 350 och 20... vilket misstag!!!
Jag är hopplöst förälskad!!!
Ber nu om hjälp! Övertyga mig att 350 är lika bra som 20, att den räcker fullständigt till mitt behov, att det är kapitalförstöring att överhuvudtaget tänka på något annat.

Ni andra som har beställt/köpt 350 - hur resonerade ni?
Jag inbillade mig att jag har små händer... hur kan jag då tycka att 350 kändes pytteliten?
Den kändes ju så obekväm!! medan 20 bara satt där i handen..
Rädda mig och min ekonomi!!! Hjälp mig att inse det korkade i att köpa en 20 + 17-85 zoom när jag kan få en 350 + 18-55 för ungefär halva priset...
/Gunilla

Tyvärr är det nog kört.
Köper du 350D kommer du att gå omkring och tänka på den där andra kameran i alla fall. Ska du bli riktigt nöjd får du nog betala. Annars räcker nog båda kamerorna till för nästan vilka behov som helst.

Vet inte om det här hjälper, men största anledningen till att jag köpte 20D var att jag fotograferar mycket basket, och behöver dom 5 bilder/sekund som 20D har. Så tar du inte mycket sportbilder = 350D

Nej, suck, jag tar inte mycket sportbilder, en del hästar hamnar i fokus ibland men jag behöver inte 5 bilder per sekund. Egentligen var det bara "känslan" som gav mig problem. Jag ska givetvis begrunda fakta ett tag till. Men 350 kändes väldigt liten/ostadig i handen.
/Gunilla

Att välja ngt så viktigt,, då sparar jag hellre ngr extra kronor för att inte gå ifrån butiken mindre än helöjd. De flesta av oss skulle kunna nöja sig med prestandan i 350D men var är ägarglädjen om lusten ligger kvar i butikshyllan.

Köp 350D om du inte tror att du kommer att tänka på 20D varje gång du fotar,,

Mvh Niclas,

För att krångla till det ytterligare......en beggad 10D då??? Behöver du inte fota sport och kan vänta ett par sekunder på att kameran startar upp när du slår på den så är 10D minst lika stabil och go och hålla i som 20D. Visst, "bara" 6 Mpix, men det räcker ganska långt. Det finns "rejält billiga" 10D:s till salu beggat nuförtiden.

mvh / Matti

Hmm, kanske något att fundera på, (EOS 10 alltså) fast jag tror nog jag vill åt den snabbare uppstartstiden trots allt. Det får inte bli så att jag tycker kameran begränsar mig i jämförelse med den EOS 5 jag har idag.
Ska ta med mig funderingarna i sömnen för nu är det nog dags att släcka ner, arbetsdag i morgon med, tyvärr höll jag på att skriva men med tanke på mina kameradrömmar så ska jag väl vara tacksam att jag har ett avlönat arbete *ler*

Samma kval här!

Har tänkt att det ska bli 350D hela tiden men har ju inte kännt på den ännu. 20Dn kändes riktigt trevlig o inte alls så stor faktiskt.

Det som kan vara det största MEN-et mot 350D för mig är att det kanske lätt blir framtungt med ett bättre zoomobjektiv på, t ex 17-85 (som jag tycker verkar ha ett bra zoomomfång + bildstabilsering). Men samtidigt är det ju trevligt m en nätt kamera också som är lättare att ta med sig.

När 350D kommer till stan hos mig ska jag känna o jämföra m olika objektiv vad som känns bäst.

Har stor beslutsångest men det kommer nog ge sig när jag får jämföra dem sida vid sida.

Blir spännande att höra hur du upplever de två!
Jag trodde absolut inte jag skulle uppleva 350 som "för liten" men kanske beror det på vad man har sedan tidigare, 20D känns väldigt lik min EOS 5 i storlek.
Själv ska jag försöka fundera och bearbeta valet ett tag till. Prisskillnaden är trots allt avsevärd och prestandamässigt verkar de ju tämligen likvärdiga i mycket!

även en 20D blir framtung med ett 17-85.
Det argumentet håller alltså inte.

Prova något annat.... ;-)

h/mats

Blir kameran en följeslagare i vått och torrt och i många år så köp den dyra. Vill du byta till nästa eller nästnästa modell så talar ekonomin mer för 350. Har du dyr smak även på andra områden och måste prioritera? Ja, du vet själv hur det är.

Har du råd så låt hjärtat välja. Kniper det lite så ta 350-an och gläds åt bilderna. Hjärtat kommer att hoppa mer av glädje åt dem än åt kameran. Ta för skojs skull en vända bland Toycamera-bilderna. Billig kamera - bilder att glädjas åt ändå. Åsså tänker jag på han som mästerligt fotar måsar med en kompakt, en Powershot A70!

Tyvärr kommer du nog ångra dig om du köper 350.. Hitta en begagnad 20d, så blir det lite billigare.

Ett sätt att få 20D att upplevas annorlunda är att prova en 1D MKII eller en 1DS MKII då skall du se att en 20D inte blir lika speciell, eller tvärtom. Prova en liten kompaktkamera och sedan så håller du i en 350D :-D

köp en 350D och lägg 4000:- på en vecka till Turkiet. Det utvecklar dig mer än något annat!

Det kommer mer grejor runt hörnan. Varför lägga mer pengar än nödvändigt (vad nu nödvändigt är, är det en 1DmkII?), när habegäret säkert är där igen om två år...

En 20D med 18-55 kostar ungefär som en 350D med 17-85 IS.
Det tycker jag är det bästa argumentet för 350D.

Jag tror också att ett batterigrepp fixar storleken.

Lillfingret var lite ute på vift när jag kände på 350D men jag vänjer mig nog :)

Framtungt eller ej

http://www.pbase.com/lampip/350d_photos
Canon 350D + 17-85 objektiv m bildstabilsering.

Kanske mer ser framtungt ut än känns så. Måste ju annars vara en mkt bra kombination rent tekniskt och zoomomfångsmässigt. Sen kan man ju kanske även ha detta nya macro till, lite smidigare och ljusstarkare...
http://www.cyberphoto.se/canon/ef/ef-s60_28.php

17-85 + 60 macrot är nog två objektiv man förmodligen har kvar längre än själva kamerahuset i så fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar