Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hittat en Agfa Super Isolette

Produkter
(logga in för att koppla)

markus

Aktiv medlem
Hej

Jag har just kommit hem efter att ha hittat en Agfa Super Isolette på en Loppis. Det verkar vara en ruggigt bra kamera och den är i nära nog nyskick. Det enda problemet är att fokuseringen är lite trög.

Är det någon av er som har erfarenheter av kameran. Vet någon vad den kan vara värd om jag får för mig att sälja den.

undrar
en nöjd markus

Var och varannan familj har nog haft en Isolette, så de är mycket vanliga, och bara värda några tior...

OM det inte handlar om en Isolette III, och helst med Solinar. Men en Super Isolette, är en höjdarmodell med kopplad avståndsmätare och som fokuserar med hela objektivet istället för bara frontlinsen!

Gratulerar, du kan nog få en bra slant för kameran, speciellt på eBay. :-D

http://www.certo6.com/cam/superisolette.html

Kontrollera att mekanismen som nämns, fungerar. Gör den inte det så är det tydligen inget som någon vill reparera.

Sedan brukar bälgen ha småhål i hörnen, men det går i alla fall att fixa.

Ett fynd helt enkelt, eller det beror ju på vad du gav för den... Men loppisar brukar ha bra priser. Det ligger en Super Isolette på tradera, utrop på 3000:-, men inga bud än så länge.

Själv köpte jag en Zeiss Ikonta med Tessar 3,5 på loppis i helgen. Tror att det är en förkrigsmodell, den har den gamla typen av uppfällbar sökare.

Ska köra en rulle genom kameran i helgen. Kan passa på att fråga om någon har ett motljusskydd till min kamera, antingen att sälja eller om jag kunde få måtten så jag kan tillverka ett eget av svart papp. Objektivet verkar inte ha nån antireflexbehandling, ett motljusskydd skulle nog inte skada.

Senast ändrad:
Skoj! Det verkar alltså som om det är värt att fixa till fokuseringen. Vad tror ni att det skulle kosta?

Gratulerar till kameran

Tyvärr är det så, att på många Isoletter att Agfa använde ett fett som stelnar med åren, vet inte om de använde detsamma på din kamera. Jag har en Isolette III med Solinar/compur. På min kamera har inte optiken stelnat av fettet, men av de jag har hittat har nästan alla stelnat. Jag har inte själv tagit bort sånt här fett, men det finns en sida på nätet som visar hur man gör.

Kommer tyvärr inte ihåg adressen men det går säkert att söka fram, apropå loppisfynd hittade jag en ZI super Ikonta IV på myrorna för 75 kr.

En fantastisk kamera och ZI hade högre kvalitet på bälgarna ocks, märkligt nog har min Isolette klarat sig utan hål på bälgen

markus skrev:
Skoj! Det verkar alltså som om det är värt att fixa till fokuseringen. Vad tror ni att det skulle kosta?

Jag tillar på runt 400-500 kr hos en reparatör. Hade det varit min kamera så skulle jag först kolla om jag kunde göra det själv. Jag har rengjort och fettat fokuseringen på några agfakameror och justerat objektivet på en Retina. Det gick bra, men jag vet inte exakt hur man gör det på en Super Isolette.

Om du ska sälja den, så tänk efter om det är värt att få det fixat. Många köpare är nog beredda att låta göra det själva.

Vad har din kamera för objektiv och slutare?

Optiken är Solinar 3.5 75 och slutaren är en Synchro Compur.

Tyvärr är min tumme perfekt centrerad så jag ska nog undvika att pilla på den. 4-500 är ju inte så farligt för en reparation. Då går jag nog inte back i alla fall om jag vill sälja den.

Ikophot skrev:
Jag har en Isolette III med Solinar/compur. På min kamera har inte optiken stelnat av fettet, men av de jag har hittat har nästan alla stelnat. Jag har inte själv tagit bort sånt här fett, men det finns en sida på nätet som visar hur man gör.

På en av mina agfakameror satt frontlinsen som limmad! Den gick inte alls att rubba, ens med en polygrip.

Jag löste problemet genom att låta optiken ligga i frysen en timme, så att den skulle krympa av kylan. Sedan värmde jag upp ytterringen i handden för att expandera den, medan den inre ringen fortfarande var kall. Sedan kunde jag vrida loss frontlinsfattningen med polygrip.

Nu är den rengjord från fett, och fått nytt fett. Fungerar smidigt.

Förövrigt köpte jag även en Olympus XA med blixt på samma ställe. Båda kamerorna kostade 400 vilket dom absolut känns värda

markus skrev:
Optiken är Solinar 3.5 75 och slutaren är en Synchro Compur.

Tyvärr är min tumme perfekt centrerad så jag ska nog undvika att pilla på den. 4-500 är ju inte så farligt för en reparation. Då går jag nog inte back i alla fall om jag vill sälja den.

Bästa slutaren och optik alltså. Törs du säga vad du gav för den?

Ta kontakt med Jurgen Kreckel, http://www.certo6.com/
och fråga om kostnad för justering, smörjning och kalibrering samt om det är värt att kosta på det.

Han är bra att ha att göra med och är excellent när det gäller isoletter och andra bälgar.

Ikophot skrev:
Smart att lägga in den i frysen, så långt har inte jag tänkt

Jag var lite orolig för att linserna satt alltför precist i fattningarna, så att de kunde spricka. Men de höll. (annars hade man nog inte kunnat använda kameran utomhus under vintern).

Det är en Solinar 4,5/105. Jag har rengjort slutaren, och ska bara byta bälg på kameran, så har jag en utmärkt 6x9-kamera till. :)

Bostromi skrev:
Ta kontakt med Jurgen Kreckel, http://www.certo6.com/
och fråga om kostnad för justering, smörjning och kalibrering samt om det är värt att kosta på det.

Han är bra att ha att göra med och är escellent när det gäller isoletter och andra bälgar.

Priset står på hans hemsida:

Super Isolette
Basic CLA of shutter, lenses, rangefinder, focusing helical - $100
also with new bellows - $150

Man kan få bälgen i diverse olika färger. Svart är ju klassiskt, men rött är klass. :)

En röd bälg vore ju inte dumt...men då kanske kamerasamlarna som bryr sig om huruvida allt är orginal får spel. Certo6 var ett bra tips

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar