Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hittar inget vattenpass till Minolta Dynax 5..

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Jag letar efter ett bra vattenpass (med dubbla libeller) till en Minolta Dynax 5.

Fick tips om att Expert skulle kunna ha..men i min lokala butik fanns det inga vattenpass att tillgå. Har även förfrågat mig om vattenpass hos ScandinavianPhoto..men dem passar inte min blixtsko. Vad göra??

Är det någon som kan tipsa mig om var jag kan köpa vattenpass till Dynaxen?

/JP

Hur ser Minoltas blixtsko ut? Är det samma "skjuta-in"-princip som en vanlig sko? Är den tränge eller vidare än en vanlig? Det kanske går att fila till ett hamapass så det passar. Har du ett skjutmått så du kan mäta upp din sko så kan jag mäta på mitt vattenpass om det skulle funka.

Annars finns möjligheten att kapa till en bit aluminiumplåt och limma dit ett husvagnsvattenpass. Sen sätter du plåten mellan stativskruv och kamera.

Men du kanske inte är hemmasnickrartypen?

Husvagnspass, säger du...

Var hittar man sånt? Jag har ju som bekant ingen blixtsko alls på min kamera.

Husvagnspass finns på Biltema och säkert på typ Obs och Mekonomen och såna ställen också. Det är två libeller ihopsatta i ett L så de funkar pt varsitt håll. Jag kom förresten på att det kanske inte är ett alternativ för Jonas. Vill minnas att han beställde ett stativhuvud med snabbfäste och då måste man ju skruva bort plattan från kameran för att montera plåten. Men det går ju iofs, det är ju inte varje dag man använder ett vattenpass.

Det borde väl gå att fixa en adapter i form av ett bleck av metall eller plast som passar i Minolta-skon? Sen limmar man fast Hama-vattenpasset på adaptern.

Sen finns det ju vattenpass inbyggda i fästplattan på vissa kulleder, t.ex. Manfrotto 268. Men det är ju en helt annan historia.

Min blixtsko ser ganska vanlig ut. Är inte så hemma på blixtskor... :)

Någon "hemmasnickare" är jag (helst) inte..

Hur ska jag annars mäta min sko menar du? Totalbredd i "fållan" är 2cm. Bredden på "vingarna" är 1,5 cm och bredden på "pelaren" är 1,3 cm. Bredden på "glipan" mellan vingarna är 0,4 cm...och samma värde får höjden på blixtskon.

Nu får du allt ta och tänka lite Jim på vad 17 jag egentligen menar med min beskrivning. Bättre kan jag nog inte förklara.. :)

/JP

Förresten Jim..

Något stativ är ännu inte beställt. Men det som är tänkt är ett Manfrotto Nat Tracker med en 308RC kulled.

/JP

acke skrev:

Sen finns det ju vattenpass inbyggda i fästplattan på vissa kulleder, t.ex. Manfrotto 268. Men det är ju en helt annan historia.

Funkar vattenpasset även vid stående format?
Vet inte hur husvagnsvattenpassen ser ut men det borde ju att få det att funka på högkant också (?).

Någon som har koll på photax sortiment???
Kan inte heller vara omöjligt att göra en grej som passar i blixtdojan och fästa den grejen på ett lämligt vattenpass.

Andreas..snor du min tråd nu!? Fy skäms på dig!!..hehe

Nejdå..det är okej.

Mvh
Jonas

Sinuslinus skrev:
Funkar vattenpasset även vid stående format?
Vet inte hur husvagnsvattenpassen ser ut men det borde ju att få det att funka på högkant också (?).
Två husvagnspass och en aluminumvinkel.

Blir lite skrymmande förstås.

Du har en poäng, Linus, Manfrotto-vattenpasset har bara två libeller och funkar alltså bara för liggande bildformat.

Hmm, jag får väl skaffa en bladare eller en sån där rysk (ukrainsk?) mackapär. De sistnämnda luktar illa, ryktas det... ;-)

Nja..inte riktigt va!?

Om du tittar mot sökaren med objektivet vänt bort från dig. Då ser skon ut som ett T. Pelaren i T:et motsvarar då 13mm medan taket på T:et motsvarar 15mm. I taket på T:et är där en glipa på 4mm. På var sin sida om T:ets pelare så är där mellanrum på 5mm.

Kanske lättare att förstå nu..!?

/JP

Nu talara jag om BREDDEN på glipan, mellanrummen och pelaren. När det gäller taket är det givetvis längden.. :)

/JP

forstheim skrev:
Då ser skon ut som ett T
Aha, då känns det nästan som överkurs om man inte är en sån där dåre som jag som gillar att hålla på och fnula. Då tror jag mer på plåtidén. Om du inte har räta vinklar på rätt ställen på huset förstås. Då kan du ju hålla en lös biltemalibell på frihand mot dessa.
acke skrev:
en sån där rysk (ukrainsk?) mackapär. De sistnämnda luktar illa, ryktas det... ;-)
Hörrödu, nu skall du inte vara elak mot min Kiev! :)

jimh skrev:
Hörrödu, nu skall du inte vara elak mot min Kiev! :)

Det är bara ett rykte som sagt. Kommer från en känd svensk fototidning som testade en Hasselbladskopia från öst. Man sågade kameran rejält och avslutade recensionen med "Den till och med luktar illa!"

Åter till ämnet vattenpass!

forstheim skrev:
Andreas..snor du min tråd nu!? Fy skäms på dig!!..hehe

Snor din tråd? Här försöker man hjälpa till och så får man bara skit ;).

Jag har bestämt för mig att jag har sett vattenpass i photax men min pdf-katalog är tyvär bortformaterad så jag kunde inte kolla och orkade inte ladda ner en ny heller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar