Annons

Hitta rätt i program djungeln.

Produkter
(logga in för att koppla)
Har en Canon EOS 400D å fottar i RAW fotmat.

Men vilka program är igentligen dom man ska satsa på att lära sig och att använda.

Jag känner i dagsläget att enkelheten framför massor av funktioner går före,

Vill kunna se mina bilder på ett överskådligt sätt (sotera döpa om osv osv)

Ett program som jag kan redigera mina RAW filer för att sedan konvetera dom till jpeg eller tiff.

Ett program för att "slutredigera" dom.

Bäst vore ju det om man kunde göra allt detta i ett program.

Har testat lightroom men tyckte det verkade lite fippligt så jag la ner det.

Använder i dagsläget följande:

Digital Photo Professional - För att rediger mina RAW filer ( Funkar helt ok men kanske inte helt 100 )

Adobe Photoshop CS2 - För att rediger filerna i som jag konventerat till tiff eller jpeg.

ACDSee 9 Photo Manager - För att titta och sotera mina bilder.

Noiseware Community Edition - Används i enstaka fall för att ta bort brus på jpeg filer.

Har någon några förslag på hur jag eventuellt skulle kunna effektivisera mig eller förenkla min tillvaro ?

Mvh DAniel
 
_Edge_Of_Sarcasm_ skrev:
plugins ????
Vilka tänker du på i detta fallet ?

Mvh Daniel

Ännu finns det väl inga, men förhoppningsvis kommer de. Jag kan tänka mig flera som skulle göra Lightroom ännu mera användbart, t.ex. för uppskärpning och brusreducering.
 
Jag använder Digital Photo Professional för att konvertera RAW till TIFF. Efterbehandlar gör jag i Picture Window Pro (http://dl-c.com/content/view/12/26/). Jag tycker det är enklare att lära än PS och har allt jag behöver. De bilder som blir kvar håller jag reda på med iView Media Pro. Det senare är nu uppköpt av Microsoft vilket oroar mig mycket. Det går nu under namnet Expression Media.

/Roland
 
RolandLarsson skrev:
Jag använder Digital Photo Professional för att konvertera RAW till TIFF. Efterbehandlar gör jag i Picture Window Pro (http://dl-c.com/content/view/12/26/). Jag tycker det är enklare att lära än PS och har allt jag behöver. De bilder som blir kvar håller jag reda på med iView Media Pro. Det senare är nu uppköpt av Microsoft vilket oroar mig mycket. Det går nu under namnet Expression Media.

/Roland

Tack för tipset.
Picture Window Pro verkar ju helt klart vara värt att titta närmare på.

Mvh Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.