Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hitta publicerade bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Kullis

Aktiv medlem
Hej i 'vintermörkret' och God fortsättning!
Stöter man på problem och frågor om foto, vad gör man då? jo!då går man till Fotosidan, så det så ;)
Tänkte höra om någon vet hur man i biblioteksmodulen i LR(jag har 5.2) kan se vilka bilder som är publicerade?
Man kan högerklicka på en bild och se vilka samlingar den finns i och det kan ju vara en ledtråd.
Men jag tänkte mer om man i en mapp bara ville se de bilder som har blivit publicerade....?

Hej i 'vintermörkret' och God fortsättning!
Stöter man på problem och frågor om foto, vad gör man då? jo!då går man till Fotosidan, så det så ;)
Tänkte höra om någon vet hur man i biblioteksmodulen i LR(jag har 5.2) kan se vilka bilder som är publicerade?
Man kan högerklicka på en bild och se vilka samlingar den finns i och det kan ju vara en ledtråd.
Men jag tänkte mer om man i en mapp bara ville se de bilder som har blivit publicerade....?
I biblioteksmodulen borde du ju ha publiceringstjänsterna synliga längst ner på vänstra sidan. Om du klickar på en tjänst så ser du också vilka bilder du publicerat där.

Se andra skärmdumpen på denna sida: http://www.fotosidan.se/blogs/clindh/fotosidans-api-och-lightroom-plugin.htm

Hej och tack Björn för Ditt svar.
Jo! jag har sett och använt publiceringsdelen.
Men jag tänkte städa lite i LR(slänga en del bilder/'dubbletter') i några mappar och såg att det skulle varit en fördel om man kunde fått en symbol eller liknande på bilder som var med i samlingar(och då spec. publicerade samlingar).

Hej och tack Björn för Ditt svar.
Jo! jag har sett och använt publiceringsdelen.
Men jag tänkte städa lite i LR(slänga en del bilder/'dubbletter') i några mappar och såg att det skulle varit en fördel om man kunde fått en symbol eller liknande på bilder som var med i samlingar(och då spec. publicerade samlingar).
Aha. Men du kan faktiskt gå till mappen i publiceringsdelen och markera alla publicerade bilder och sedan sätta en färgmarkering på bilderna ("Set color label" heter det i den engelska versionen).
Testade precis på en bild och kollade sedan om färgmarkeringen hade "hängt med" till originalmappen där bilden ligger, och det hade den. Det borde ju vara en smidig lösning.

Jag gör oftast virtuella kopior när jag publicerar mina bilder (eftersom LR annars vill publicera om dem om jag ändrar dem för andra ändamål), och då kan du i biblioteksläget filtrera på att bara visa just virtuella kopior.

Färgmarkering är förstås ett annat bra alternativ, i och med att du kan välja att sätta t.ex. grönt på alla bilder som är publicerade - virtuella kopior kan man vilja ha utan att bilderna är publicerade.

Bra tips där av knobloch som jag genast tänker anamma :)

Jag har löst det genom att tagga mina bilder med tex Facebook, fotosidan och liknande när jag har lagt upp dom där så att jag vet vilka som är publicerade var. Dessutom gör jag oftast en virtuell kopia för att göra bilderna så bra som möjligt för varje ställe som jag lägger upp dom på.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto