Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hitta jpg i LR 4.4

Produkter
(logga in för att koppla)

MB1969

Aktiv medlem
Hej.

För någon vecka sedan kom jag på att jag ville prova att ta både RAW och jpg samtidigt för att jämföra hur kamerans inställningar påverkar bilden. Jag glömde dock att klicka i dialogrutan i LR - "visa jpg jämte RAW som separat bild" vid import. Nu vet jag inte hur man hittar jpg-bilderna i biblioteket. Det blir ju inte bättre av att jag dessutom hade aktiverat optionen "konvertera till dng vid import". Kan det ha blivit så att både raw-bilden och jpg-bilden blir konverterade?

Tack på förhand!

Hej.

För någon vecka sedan kom jag på att jag ville prova att ta både RAW och jpg samtidigt för att jämföra hur kamerans inställningar påverkar bilden. Jag glömde dock att klicka i dialogrutan i LR - "visa jpg jämte RAW som separat bild" vid import. Nu vet jag inte hur man hittar jpg-bilderna i biblioteket. Det blir ju inte bättre av att jag dessutom hade aktiverat optionen "konvertera till dng vid import". Kan det ha blivit så att både raw-bilden och jpg-bilden blir konverterade?

Tack på förhand!
Hej.
Inte för att jag har svar på din fråga, men jag har själv försökt det där med att fota i både JPG och RAW. Men när jag importerar till Lr 5:4 (tror jag det är) visas bara RAW-filerna. Försökte nu hitta det du nämner om att kryssa i att både JPG och RAW skall importeras, men hittar ingen sådant alternativ.
Så undrar jag varför du omvandlar till DNG? Vad vinner man på det?
n´Erik

I LR 4.4 kan man under inställningar/ allmänt välja jpg jämte raw. DNG är adobes "framtidssäkrade" format. Adobe var oroade att diverse tillverkare skulle hitta på sina egna varianter av raw och man skapade DNG som ett slags samlingsformat som med största sannolikhet skulle gå att använda längre fram. Tyckte det verkade vettigt när jag köpte programmet för något år sedan och har använt det sedan dess rent slentrianmässigt.

I LR 4.4 kan man under inställningar/ allmänt välja jpg jämte raw. DNG är adobes "framtidssäkrade" format. Adobe var oroade att diverse tillverkare skulle hitta på sina egna varianter av raw och man skapade DNG som ett slags samlingsformat som med största sannolikhet skulle gå att använda längre fram. Tyckte det verkade vettigt när jag köpte programmet för något år sedan och har använt det sedan dess rent slentrianmässigt.
OK!
Nu hittade jag det. Ska testa senare.
Man tackar.
n´Erik

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto