Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hitta intressanta motiv?
- Trådstartare Tilva
- Start datum
Rogerber
Aktiv medlem
Vantil skrev:
Hur gör ni för att hitta intressanta motiv och platser att fotografera? Ofta är jag jättesugen på att ta bilder men fantasin är noll och bilderna blir ointressanta. Hur går jag tillväga för att hitta något intressant?
Försök ha lite fantasi. Allt man ser kan bli en bra bild. Prova gå lågt ner och vinkla kameran och lek. En trist husvägg kan bli en kanon bild eller ett löv eller en person... Om man går och letar efter motiv brukar man köra fast. Som sagt öppna ögonen och ha kul. Det är mitt råd.
JonasII
Aktiv medlem
En sak som jag har tänkt på senaste tiden är ju att det inte bara är motivet/objektet i sig som avgör utgången av en bild. Du kan fota samma objekt i samma vinkel flera gånger och få väldigt olika resultat, beroende på inställningar. Jag lekte lite med kameran en gång, och bilderna demostrerar vad jag menar.
Första bilden: blixt, kort slutartid, stort skärpedjup.
Andra bilden: blixt, kort slutartid, litet skärpedjup
Tredje bilden: blixt, kort skärpedjup, lång slutartid.
Koppen är lika i alla bilder, men bakgrund och omgivning får olika liv.
Första bilden: blixt, kort slutartid, stort skärpedjup.
Andra bilden: blixt, kort slutartid, litet skärpedjup
Tredje bilden: blixt, kort skärpedjup, lång slutartid.
Koppen är lika i alla bilder, men bakgrund och omgivning får olika liv.
Bilagor
PetFish
Aktiv medlem
Kravlösa promenader i ditt närområde är som sagt ett hett tips. Man är eller blir lätt hemmablind, det gömmer sig mer bilder runt de egna hörnen än vad man kan tro. Tricket är att öppna ögonen och se dem, kommer man bara igång och lär sig se saker på alternativa sätt så går det lättare och lättare. Som sagt prova att gå närmare (kanske ännu närmare), leta annorlunda vinklar.
Hitta på något enkelt litet projekt t.ex. "tio bilder i nära anslutning till min bostad", "lyktor i min stad" eller något. Gör ett sedan t.ex. ett album på fotosidan, försök sedan hela tiden byta ut de tio bilderna mot bättre. o.s.v.
Jag brukar förska hitta på små projekt för att hålla mig igång och försöka förbättra mig, det är tycker jag lättare om man har något (om än påhittat) uppdrag.
Lycka till
Hitta på något enkelt litet projekt t.ex. "tio bilder i nära anslutning till min bostad", "lyktor i min stad" eller något. Gör ett sedan t.ex. ett album på fotosidan, försök sedan hela tiden byta ut de tio bilderna mot bättre. o.s.v.
Jag brukar förska hitta på små projekt för att hålla mig igång och försöka förbättra mig, det är tycker jag lättare om man har något (om än påhittat) uppdrag.
Lycka till