Annons

Hitta dubletter

Produkter
(logga in för att koppla)

redalert

Aktiv medlem
Nån där ute som vet om ett gratis program som hittar dubletter av fotofiler? De flesta av mina bilder är i formatet .dng och .pef och de enda programmen jag hittar stöder inte dessa. Jag har cirka 500 gig bilder och har oordning i dessa just nu.

Tacksam för svar

Fredrik
 
Senast ändrad:
Hittar de där programmen bara identiska filer, eller klarar de av att hitta olika redigerade versioner av samma bild också? (Dvs jämför de bara checksumman eller gör den någon form av bildigenkänning också?)
 
Hittar de där programmen bara identiska filer, eller klarar de av att hitta olika redigerade versioner av samma bild också? (Dvs jämför de bara checksumman eller gör den någon form av bildigenkänning också?)

Jag vågar inte svara på det tyvärr, mina datakunskaper är inte tillräckligt.

Fredrik
 
DupeGuru PE hittar visuellt liknande bilder, bl.a. smått beskurna och vattenstämplade bilder.

…we use here, “Picture blocks”.

We start by opening every picture in RGB bitmap mode, then we “blockify” the picture. We create a 15x15 grid and compute the average color of each grid tile. This is the “picture analysis” phase. It’s very time consuming and the result is cached in a database (the “picture cache”).

Once we’ve done that, we can start comparing them. Each tile in the grid (an average color) is compared to its corresponding grid on the other picture and a color diff is computer (it’s simply a sum of the difference of R, G and B on each side). All these sums are added up to a final “score”.

If that score is smaller or equal to 100 - threshold, we have a match.…
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.