Annons

Histogrammet påverkas ej i manuellt exponeringsläge.

Produkter
(logga in för att koppla)

O H

Aktiv medlem
Spegelfri kamera (Olympus OM-D E-M1/E-M5 mkII):

Vid halvautomatik (A, S) och exponeringskompensation ändrar sig histogrammet, den simulerade sökarbilden och värdet på exponeringsmätarens skala (såklart).

Vid manuellt läge (M) ändrar sig bara värdet på exponeringsmätarens skala när annan bländare eller slutartid ger över-, eller underexponering.

Varför syns inte en förändring av histogram och sökarbild vid manuellt läge? Som det är nu får jag hoppa från läge M till A för att få information om hur en ändrad bländare/tid skulle påverka histogramet.

Har du auto-ISO aktiverat tro? Eller menar du att du vrider på exponeringskompensationen och inget händer? Det ska det inte i manuellt läge eftersom det inte går att kompensera annat genom att ändra slutartid, bländare och ISO.

Senaste firmware.

Ej auto-iso. Jag menar ett en förändrad exponering (tid eller bländare. Fast ISO) i manuellt läge bara syns som ett plus-, eller minusvärde på exponeringsskalan. Sökarbilden simuleras inte ljusare/mörkare och histogramet står still. Det måste finnas ett skäl till varför det inte sker. Hur ser det ut för er som har andra kameramärken? Jag tvivlar på att detta är en Olympus-grej.

Om jag förstår ditt inlägg rätt så gör inte min E-P1 så som dina kameror gör. Tog tre bilder(av mindre ambitiöst slag...)

_1190300.JPG

Exponerad "rätt", histogram åt vänster.

_1190301.JPG

Vred upp slutartiden, underexponderad. Histogram försvunnit åt vänster, mörk bild på skärmen.

_1190302.JPG

Vred ner slutartiden, överexponerad. Histogram färgad överallt, bild ljus på skärmen.

Senaste firmware.

Ej auto-iso. Jag menar ett en förändrad exponering (tid eller bländare. Fast ISO) i manuellt läge bara syns som ett plus-, eller minusvärde på exponeringsskalan. Sökarbilden simuleras inte ljusare/mörkare och histogramet står still. Det måste finnas ett skäl till varför det inte sker. Hur ser det ut för er som har andra kameramärken? Jag tvivlar på att detta är en Olympus-grej.
Har du försökt ändra/ställa in sökarinfon med info-knappen?

Om jag förstår ditt inlägg rätt så gör inte min E-P1 så som dina kameror gör. Tog tre bilder(av mindre ambitiöst slag...)

Visa bilaga 162056

Exponerad "rätt", histogram åt vänster.

Visa bilaga 162057

Vred upp slutartiden, underexponderad. Histogram försvunnit åt vänster, mörk bild på skärmen.

Visa bilaga 162058

Vred ner slutartiden, överexponerad. Histogram färgad överallt, bild ljus på skärmen.
Tack för bilder. Din kamera gör som jag önskar att min skulle.

Glöm inte heller att stänga av OVF-simulering om du vill kunna se hur sökarbilden blir mörkare/ljusare när du under- eller överexponerar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar